„Aisbergul“ tranzitivitatii poetice si provocarile sale

  • Recomandă articolul
In urma cu mai multi ani, pe vremea cind incercam sa alcatuiesc lucrarea de absolvire a masteratului, a carei tema era „poezia realului“ la citiva dintre reprezentantii generatiei ’80, s-a intimplat sa descopar volumul de eseuri al lui Gheorghe Craciun intitulat In cautarea referintei. Titlul mi s-a parut foarte incitant, cu atit mai mult cu cit corespundea unor preocupari si obsesii personale, privind raporturile dintre literatura si lume, dintre teoria si practica literara si nu in ultimul rind dintre literatura si… literatura. Am citit, desigur, cu mult interes volumul, mai cu seama studiile din sectiunea „Poezie si limbaj poetic“, unde se afla schitat, in liniile sale esentiale, modelul „poeziei tranzitive“, dezvoltat si nuantat mai apoi in consistentul studiu din 2002, Aisbergul poeziei moderne. Dupa cum indeobste se cunoaste, prin recursul la acest model, Gheorghe Craciun incerca sa reabiliteze un continent ascuns al poeziei ultimelor decenii, ignorat sau minimalizat in general de teoreticienii domeniului. Daca pentru multa vreme poezia a fost identificata exclusiv cu unul dintre avatarurile sale, cu acel curent dominant in decursul secolului al XX-lea, un curent orfic, abstractionist, metafizic, autosuficient, metaforic si purist, care „de la Baudelaire la suprarealism“, trecind prin Mallarmé si Valéry, a stiut sa-si impuna […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }