Altfel despre dioptriile lui Mircea Eliade (II)
- 12-02-2009
- Nr. 461
-
Liviu BORDAŞ
- ESEU
- 1 Comentarii
„Politica antisemitistă“ Această „vizibilitate“ specială a evreilor va deveni explozivă începînd din 10 decembrie 1922, cînd manifestaţiile şi grevele studenţeşti pentru votarea legii numerus clausus vor reamorsa „chestiunea evreiască“1. Eliade nu-şi notează nimic despre ele în luna decembrie2. Abia cînd reia jurnalul, pe 31 ianuarie 1923, cu ocazia înmormîntării unor profesori, aminteşte că, pe drumul spre cimitir, discutase „politică antisemitistă“ cu cîţiva colegi: Radu Marinescu filosemit, Haig Acterian neutru, „eu şi Puşcariu antisemiţi“ (f. 88). În aceeaşi zi, consacră „politicii studenţilor“ o notă separată care merită reprodusă integral: „Ca toţi băeţii sînt antisemit, însă din convingere intelectuală, şi tremur la insuccesul manifestaţiilor antisemite. O să scriu mult în romanul meu de ele. Totuşi se mai găsesc băeţi care, învăţînd de la alţii sau ştiind două-trei argumente stupide ca «starea de civilizaţie», «ruşine orientală» şi altele, vorbesc şi se arată interesanţi fiind altfel decît majoritatea. Ciocnirile. Cuvîntul studenţesc. Întîlnirea de aseară şi exageraţiile. Adevărul şi oficiosul Universităţilor. Starea de spirit. Cursul leului. Prin clase nimic nu se simte (ce depărtare între noi şi studenţi, uniţi sub imperiul liceului!). Prăvăliile sînt închise. Studenţii care vînd ziare. O companie trece înainte şi manifestanţii nu fac gălăgie. Cîntă cîntece patriotice. Sînt mulţi, mutre […]
Bun articol, documentat, ca și cartea. Eliade este o problema si va mai fi -naivitate, cinism, prejudecata, extremism patriotard? O minte stralucita, dar cu mari caderi in barbaria istorica a antisemitismului, care nu poate fi scuzat sau explicat cu „bunăvointă”
Unii cred ca un om ca Eliade ar fi avut argumente pentru „betia” sa, astfel legitimandu-se chiar antisemitismul.Ralea spunea, printre altele, ca atitdinea fata de evrei probeaza omul.