Cartea Roșie, autobiografia spirituală a lui Jung (II)
O gnoză pentru omul timpului nostru
- 07-06-2012
- Nr. 627
-
Lavinia BÂRLOGEANU
- PSIHOLOGIE
- 19 Comentarii
Încă din anii copilăriei, într-un anume punct despre care va păstra toată viaţa o vie amintire, C.G. Jung a sesizat că în el sînt două persoane diferite, trăind în epoci diferite: copilul fragil şi temător al prezentului său (Unul) şi bărbatul autoritar, puternic, influent (Altul). Primul era „suma emoţiilor trăite“, Altul era figura atemporală, nepieritoare; Unul era fiul familiei Jung, mai puţin inteligent, atent, cuminte, silitor şi curat decît alţi copii, Altul era bătrînul sceptic, neîncrezător, departe de lumea omenească, dar apropiat de natură, de soare, de lună, de creaturile pline de viaţă ale nopţii şi viselor şi de toate evocările nemijlocite ale lui Dumnezeu. În viaţa lui Jung, Altul – figura interioară, sau Numărul 2, cum obişnuia să-l numească – este subiectul autenticei sale autobiografii, este specificul vieţii lui, Cartea Roşie fiind rezultatul explorării cu multă seriozitate a „Marii Întîlniri“ cu acest Altul, cu Sufletul în diversele lui ipostaze. Simţul special pentru Altul a funcţionat şi în raport cu ceilalţi oameni, la început în raport cu mama lui, pe care o auzea, în anumite situaţii, vorbind cu vocea ei numărul 2, o voce venită din depărtări, de parcă un spirit atemporal, o anume divinitate se cuibărise în ea. […]
Pucioasa ne sufocă şi smoala dă în clocot.
Să ne iubim este cuptorul în care soarta crudă ne-a zvârlit:
De-aici blestem şi răcnet,
De-aici eterna furcă prin sufletul rănit.
PS “Noi amândoi o limbă n-am vorbit
Aceeaşi niciodată,
Dar în restrişte ne-a fost scris
Să mergem laolaltă.”
(Poem din epoca Ming)
CURIOASA RUPERE-A IDEII-N : PLACE! NU NE PLACE !
CIVILIZATA CENZURĂ CIVILIZATORIE EDUCAŢIO-NA-LISTĂ
Ciudat apare un moment cînd dacă nu ne aliniem ca-n vremuri vechi şi chiar recente la-acel, acest politic prea corect, sar d’ici de colo moraliştii, sfătuitorii buni şi interpreţii de sensuri şcolăreşti la un nivel surprinzător şi trist de-academie de comerţ ideologic doctrinar, tăindu-ţi
pofta şi uneori chiar dreptul la replică cu-umor pe care ca dintr-o minune nu-l mai gustă căci pare că nu-i ( şi nici că nu-s) de-al lor.
Ciudate vremuri, amestecături de toate la un loc, şi sfaturi la care se decide strict CE-I BINE şi CE-I RĂU îmbălsămate-adînc cu sfinţi şi-anahoreţi.
Cînd versuri şi viziuni, înţepături şi calambururi nu se mai potrivesc, decis desigur este, cu con-sensul eşti dat afară din con-text, FIRESC, acesta-i riscul AZI, acesta-i chiXu-Acum.
Cei care văd în RĂU Revolta şi Felul de-a vorbi pe Şleau sau mai Direct sau mai Abrupt apar adesea la „televizor” drept mofturoşi.
Nu n-are legătură strictă-e-aŞa o vorbă doar cu-un schepsis frînt. Morala-i mai pe ….brînci.
NU CHIAR DE PACE DAR NICI ALTFEL
Era să uit, măi Belzebut, să-ţi spun, că-o parte bună tot e bine-n povestea asta,
Aşa cu tine am ”noroc”-noroc să aflu chestii noi sau să îmi reamintesc de altele uitate.
Cît despre cele sfinte întotdeauna sînt nestemate venite chiar pentru-acel care nu minte.
Sincer, mi-e teamă să îţi mulţumesc, căci ai să-ţi iei, cu siguranţă, coada şi furca la purtare mai abitir ca de-obicei, ca de-altfel în orice poveste-poezie cu oameni, Feţi Frumoşi şi fiare, zmei, Fete Cosînzene, lighioane.
Aşa c-atîta doar îţi spun, de-ai chef, trimite-n continuare sînt un avid curios să aflu cum mînuieşti dibaci, şi coada şi cuvîntul.
Din vîrf de băţ, SAL’TARE !
bUNe ReLe, NOI pe toate-s ale Noastre, DAR NU CHIAR
Cînd vorba omului se dă înţelepciune,
Cînd el preface-N-CHIN-ul tău ştiinţa lui
Vorbind din vîrful unui confortabil plat baldachin
Amestecînd Amalgamînd şi Judecînd Suspect
Cunoaşterea şi Căutarea unui alt simplu om
Ştiind ceea ce nu ştie şi nici ce vrea sau cere căutînd
El tocmai NEDorind Nimic şi NECerînd CEVA,
Mă-ntreb ciudat, CE FEL de CREATURĂ
Se ascunde vorbind atît de-uşor de IAD
De-Abis şi de Căderi
Cînd omul preschimbat în Duh
Ştie şi vede Absolut
Răcnete pe peste tot şi ochi prea crunţi ?
Gîndul mă mînă dulce lent să rîd zîmbind
Şi blînd să-i fac un gest blajin spre
Faţa-acestui ”Duh” cu cozi în-scris de Drac
Şi limba-mbîrligată-mbîrligînd
Vorbele altora, Trăirea LOR şi Puritatea,
Chiar numele luîndu-le oglindă,
Pavăză REA şi scut, de FRICĂ să nu îşi
Dea de GOL năravul hîd
De-a tăvăli în smoală şi pucioasă
Tot ce este ALTFEL decît,
Ce-A rînduit HAIN Aici temeinic DISTRUGÎND :
E-atîta JALE-N JUR Acum încît,
O Vreme-ar trebui Muncit cu Sîrg
TĂCUT, o mie de-ani cu Rîvnă şi Plîngînd.
De-aceea-l las să se prefacă „sfînt”
Făcînd spre el deasupra-i Semnul CRUCII
Şi îngînînd Scriind Cîntînd în versuri albe
Un fel de Rugă să-l absolve de RELELE
Ce-l chinuie să chinuie în-nchis în propriu-i CHIN
Pe alţii-n jur, ZÎT BELZEBUT !
Exacerbându-ţi răcnetul, te-avânţi
Spre noi abisuri, noi căderi.
Spre Iad te mână ochii crunţi:
Nu ştii ce vrei, nu ştii ce ceri…
NICI URMĂ DE VENIN ! NICI SEMN CĂ-O SĂ VENIM !
ŞI TOT NU E DEAJUNS !
Cînd împrejur un crud prăpăd se-ntîmplă şi-otrăvuri gîrlă curg în continuare de-a valma-n spirite şi străzi iară dez-gustul îşi purcede liniştit cu grijă treaba, Poeţii stau de vorbă scriu discută despre ce sex au caii-înaripaţi şi uită minunat că porcii ne-au intrat în casă şi-au devorat inima sensului, Tradiţia, Memoria şi Lumina Sacră, şi NU s-au săturat defel.
VENIN ?!? poetule, zici tu ?!? Dar nu-i aşa deloc ! Deschide ochii bine şi larg cu bucurie şi neobosit Priveşte-n jurul tău cu spaimă şi curaj şi cu peniţa scrijelind hîrtia-n noaptea Vremii-omoară cît mai iute VIERMELE ce-ţi roade mintea lent.
VENIN ?!? Cînd INcapabili să VENIM aici să spunem acestor simple fapte pe nume şi direct, vorbind în schimb la schimb, frumos superb eclectic, alambicat abstract şi minunat despre-INorogi cînd Cornul Diavolului, DouĂ, înfipt-pătrunse-Adînc ne-au otrăvit Fiinţa de la un cap la alt !!!!!
VENIN ?!? tot spui şi-insişti ! Cînd colcăiala otrăvurilor curg bolborosind clăbuci de peste tot şi încă şi-ncă de te sufoci de tot, TU versuri superbe scrii despre frumoase flori de tei de măr de nuc şi de cais şi uiţi a spune PĂSULUI, Cuvîntul-Spusa-Vorba, pe altul înfierînd ??!!??
Cînd IN-Capabili Sîntem să VENIM de-atîta de departe AICI şi să ne Naştem Liberi, bătrîne înţelept, tu îmi vorbeşti de Fiere şi VENIN ?!?
EI ! mai este multă vreme ce se va scurge-n vînt pînă cînd eu cuminte să privesc şi să accept poetic-artistic şi estet cum : Muma-mi dragă, Iubirea şi Copiii-mi sînt violaţi de vii-de morţi de hoarda de barbari în strigăte de glorie şi urale pe-acest pămînt boţit. Mult multe vieţi vor trece şi voi trăi pînă s-ajung să scriu despre Acestea, versuri pline de sens înalt în calmă şi limpede-mpăcare cu stimă şi respect. Mă ierţi ! sau poate înţelegi ?!?
E vremea să ne naştem însfîrşit, iar naşterea-i cu ŢIPĂT, SEMN, GEST FERM şi URLET DE DURERE CĂ VENIM pe lume dînd la o parte BEZNA acestei Negre Nopţi ce se doreşte-Eternă poveste Crimă Vie şi-azi şi-acum subt ochii noştri curge “sînge”, Chiar nu-l vezi ?!?
Au te înşeli îmi pare ! Au nu pricep nimic ?!?
Sînt Vremuri de Restrişte cînd vorba bună nu mai ajunge,-i în ZADAR, Poet ! Poeţi ! doar FAPTA-i cea care mai poate ÎMPLINI ; dar din păcat, orbi într-atît, DE CE ?, nu mai sîntem capabili să VENIM s-o înfăptuim Aici, Acum.
Şi stăm şi scriem vorbelor cuvinte vorbind frumos de îngeri şi de sex, de sexul unui sens, precum atunci cînd de atunci încoace acele ziduri se năruie încet şi lent „plăcut”.
NU ! Nu-i VENIN, la fel cum incapabili sîntem să NU VENIM.
NU ! Nu-i venin deloc, ci poate-un fel de Furie de OM LIBER VIU în faţa-atîtor minciuni şi crime-n lanţ lăsate să dospească-n fel şi chip subtil, pervers, cumplit, obscen şi jeg, aur, argint.
Cum oare să pricepi, să fac, s-o spun ?!?
Doar COSMOSULUI mă ÎN-CHIN !
CURIOASE-S GREŞITELE INTERPERTĂRI
SIMPLIST UMANIST-TERESTRE DOCTRINARE
Ce fiară-o fi aceea care simte venin şi muşcături atît de simplu ?
Ce fierătanie poate atît de-uşor să tălmăcească şi să RĂS-astfel crezînd,
Că face bine şi adevărul pe care îl deţine este chiar firul poveştilor
De-aici şi UNIC ? Cine o fi mentorul care se face că nu pricepe Sensul
Dînd un cu totul alt înţeles, OPUS, unor cuvinte simple ce vin din profunzimi,
Din Altă Lume fără nici cea mai mică urmă de ură, răutate sau zvîc de răzbunare ?
CINE ?!?
Cît despre BINE-le ce-mi porţi Străine , îţi mulţumesc cu prisosinţă
DAR voi să-ţi spui că te înşeli AMARNIC în prea banalele răstălmăciri
din ale mele rînduri, scrieri, texte.
Sincer să fiu îmi laşi impresia că nu pricepi o IOTĂ sau te pre-faci cu-o dibăcie
ce-mi seamănă cu lecţiile clasice de literatură cu iz muncitoresc de proletari uniţi.
Şi cu atît mai mult îmi seamănă tot tămbălăul FALS, făcut cu iscusinţă
A propagandă de vremuri prea urîte şi murdare pe care le-am trăit
Destul de mult şi bine ca AZI să nu mai TAC ca-atunci de Frică.
Poate-ai uitat de-acele vremuri nu chiar atît de-ndepărtate cu Morţi şi Crime
Nepedepsite nici azi, din contră ?!?
Sînt bulversat şi Tare trist de-atîta lipsă de imaginaţie, de parcă aş sta de vorbă
Cu o fantomă de critic, dascăl sau poet îndoctrinat la universitatea ideologiilor extreme
În care dacă nu-i pe linie NU convine şi trebuie-arătat cu degetul la şcoală şi condamnat
Nepotrivit în rîndul clasei muncitoare grup şi partid, uniune “sacră”, clan sau gaşcă.
De împăcare ?!? Cu cine, binefăcător din umbră ?!? Nu sînt certat cu nimeni !
Iar de ai vrea să-mi pui în cîrcă intenţii rele şi alte bazaconii o faci din Rea Voinţă
Sau din mai ştiu eu ce mult limitate zări şi drumuri.
Iertarea ?!? Celui care nu îşi recunoaşte Crima ?!?
Iară Chemarea lui Kipling ?!? o înţeleg cu mult mai bine
Decît nici mintea nu poate s-o cuprindă, de vede şi-înţelege atît VENIN
Acolo unde nu este decît AER, LUMINĂ, ALTFEL,LIBERTATE şi încă ALTCEVA.
Ca să închei aici, dorind iar încă o dată să-ţi mulţumesc pentru
Atît de binele ce mi-l doreşti, puţin surprins de-atîta insistenţă,
ŢIN APĂSAT SĂ-ŢI SUBLINIEZ CĂ N-AI ÎNŢELES APROAPE
MAI NIMIC DIN RÎNDURILE MELE şi NICI PE MINE
şi e PĂCAT cu-atît mai mult cu cît le-ai judecat cu-Uşurătoare-Uşurinţă.
Ce gust ciudat ! Amar ! de VID ! De lume rămasă-n loc ! de Ştirb !
Dar nu-i nimic ! Orice poveste-şi are TÎLCUL şi DESTINUL ei !
Numai de Bine, prietene cu nume de poeţi !
O zi bună ! şi poate pe curînd !
IAR KIPLING ÎI RĂSPUNDEA, “LASĂ-L, LASĂ-L ! TREBUIE SĂ ÎNŢELEAGĂ SINGUR, TREBUIE SĂ ARDĂ O VREME !”
Cît de uşor ni se spune “fiţi atenţi”, “fiţi cuminţi”, “fiţi înţelepţi”, Nouă nu ne place să ne frigem nici să ne doară.
Am trăit ca nişte moluşte ca nişte mormoloci timp de 50 de ani şi cînd un “tîmpit” o ia la fugă urlînd de departe luîndu-şi avînt să poată sări gropa, canalul, dîmbul, bariera, obstacolul, propriul blocaj, propria-i teamă, i se strigă de la tribuna-tribunal potoleşte-te, fii echilibrat, cumpătat, NORMAL, stai calm ! stai că trag ! trag toţi !
Cînd te-agiţi, eşti uşor de reperat, dar greu de ochit ! Doar că-s mulţi , foarte mulţi şi pînă la urmă nu scapi, te pîrleşti, iei foc şi faci singur ca-n Cenuşă şi Diamant, POC! ca zibulski un actor polonez printre gunoaiele lumii acesteia frigidă şi laşă.
Nu vreau decît să ARD , Rudy-ard !
Înflăcărat în pălălăi uriaşe NE-pricepute Ne-Înţelese VREAU ÎN-Sfîrşit să fiu Victima Libertăţii, Propriilor mele Decizii (proaste sau bune) vreau să-mi fiu Propria-mi Victimă
Propriul meu Sclav, Propriul meu Stăpîn, să mă schingiui, să mă frămînt propriu-mi aluat propria-mi hrană.
Să muşc înţelegerea şi ea să mă muşte şi chiar nepricepînd întru totul să mă las pradă MISTERULUI, ROD, hram.
Abia după cîteva secole de EXploatare de Lupte, războaie de independenţă şi colonizări succesive voi ajunge să fac pace şi să scriu versuri ritm, rimă bună, cu noimă şi calm clară linişte.
FOR EVER YOUNG & JUNG
Dorindu-ţi binele ţi-am scris
Răvaşe de-mpăcare:
Continui să răcneşti în vis,
Să muşti şi să te zbaţi în fiare.
Lui Kipling nu-i pricepi chemarea;
Nu ştii să plângi de al iubirii chin,
Zâmbind, să-ţi dăruieşti iertarea.
“De ce atât de mult venin?”
Se-aude printre lacrimi întrebarea…
VERSURI ZEUL
Este posibil avîntîndu-mă prea furibund înspre STĂRILE TRĂIRILOR în Adîncimile Spiritului mai mult decît pe Căile Înţelegerilor Terestre plîngeri şi structuri, metode şi categorii în fuga aceasta-aparent bezmetică să fi atins pe ici-pe colo pe cîte cineva şi lovindu-l să-i fi creat vreo vînătaie. Poate voi fi înţeles măcar într-o doară şi neinterpretat greşit, vor purcede şi alţii cu ochiul Sufletului-Spirit mult mai DESCHIS decît cel al Raţiunii.
Fost-am atîta-amar de vreme atît de-mpinşi în Teminţa Diavolului, în Canalele Surghiunului, în Tăcerile Pivniţelor, în Crimele Gherlelor, în Depărtările Exilului, încît AZI a venit Timpul să ne dezbărăm cît mai iute de carcanele teoriilor doctrinare de orice sorginte oricît de dulce la gust ar putea ele să ne pară-apară.
Să coborîm-să urcăm Liberi şi fără de teamă cît mai des în Cămara Rodului hrănindu-L hrănindu-ne SPIRITUL cu voluptatea LUMINII, în vrajba Sensurilor, cu patima ÎNŢELEPTULUI, în lupta Contrariilor.
Pace Gîndurilor !
Drăguţe Rudy-ţi mulţumesc !
nu-s alte vorbe de adăugat
cînd cîntul, te reaşează-n gînd
cuminte printre gînduri.
„De poti fi calm cand toti se pierd cu firea
In jurul tău si spun că-i vina ta;
De crezi in tine chiar cand omenirea
Nu crede, dar s-o crezi ar vrea;
Dacă de asteptare nu ostenesti nicicand,
Nici de minciuna goală nu-ti clatini gandul drept;
Dacă privit cu ură nu te razbuni urand
Si totusi nu-ti pui masca de sfant sau de-ntelept;
Dacă astepti, dar nu cu sufletul la gură
Si nu dezminti minciuni mintind, ci drept;
De nu răspunzi la ură tot cu ură
Dar nici prea bun să pari nu vrei, nici prea-ntelept;
Sau cand hulit de oameni, tu nu cu răzbunare
Vei vrea a le răspunde, dar nici cu rugăminti;
De poti visa dar nu-ti faci visul astru;
De poti gandi, dar nu-ti faci gandul tel;
………………………………………………………..
De poti prin clipa cea neiertătoare
Să treci si s-o intreci gonind mereu;
Dacă ajungi să umpli minutul trecător
Cu saizeci de clipe-vesnicii mereu,
Vei fi pe-ntreg Pămantul deplin stăpanitor
Si mai presus de toate, vei fi un OM, iubitul meu.”
Dumnezeu nu poate fi înţeles din-afara ÎN-Crederii
Eu cred Tocmai că nu În-Ţelegerea l-a salvat pe Jung şi nici poate pe NOI, ci CREDINŢA în tocmai ceea ce nu îi era Clar de-Înţeles. Tocmai de aceea a scris şi desenat ÎN-tr-un permanent EXTAZ şi DELIR.
IAR eu încercam să mă apropii de Tocmai ceea ce ar putea fi ÎN-Ţelegerea Credinţei şi Tocmai NU Catalogarea ei într-un Sistem-Dosar-Categorie-Eveniment. Atît !
IAR ÎN-Ţelegerea fără de SIMŢIRE n-are nici O valoare decît una “bibliotecară”, una de “consum”, una “ieftină”, una de “carne roşie” vîndută cu succes în librăria-măcelărie de pe bulevardul Independenţei din centrul oricărei capitale de judeţ.
Căutarea ÎN-Ţelegerii zic eu chiar-“chair” Cred NU se poate face în Cadrul unui SiSTEM întrebînd veşnic StricT : ce este aceasta ? cum se cheamă ? în ce categorie-căsuţă trebuie-aşezată-cazată sau pusă ?
Nu către demersul dumneavoastră aparte sublim în parte se îndreptau micile mele mirări nedumeriri răcnete de-exclamare, ci ale celor care pun întrebări sistematic-metodic uitînd parcă Infinitul Cosmic al FIINŢEI ce sîntem, Labirintul Fără de Margini şi Capăt, de cele mai multe ori chiar fără de Căpătîi.
SIMŢIREA şi DINCOLO de ÎN-Ţelegerea noastră terestr-materială ne pot conduce în-spre atingerea SINELUI nostru Cosmic, al Divinului care ne Sălăşluie încercînd Veşnic să ne facă Semne întru Ieşirea din SiS-Temul cel Devorator De ESENŢE.
ÎN acest SENS manuscris-experienţa lui JUNG nu-i o carte ci un Palimpsest, o fluturare de Zeu, o mîngîiere de ÎN-GER ce ne face frică şi chiar Rece pe şira spinării.
Vă rog să mă scuzaţi DAR nu pot să văd ÎN toate acestea un PRODUS fie el cultural, acolo unde Divinul şi Inefabilul se întîlnesc EZOTERIC în-spre a ne Dezvălui Nouă ÎN-Şine partea cea Sf-ÎN-tă care Tocmai nu mai ajungem să O SIMŢIM, să O Ştim, să o CREDEM.
ÎN CĂLĂTORIA RĂCNETULUI răului Spirit care nu te lasă să afli, se află tocmai MISTERUL căutării ÎN Cămara Rodului.
De-aceea încercarea permanentă de a “pricepe metodic”, Revoltă, precum Expunerea în vitrină, creează dezgustul.
ÎN Cămara Rodului nu se intră Vînzînd-o !
Vă mulţumesc !
Va asigur ca privesc cu la fel de mult respect, admiratie si iubire Cartea Sfinta a lui Jung. Dar am mare nevoie sa inteleg cit mai bine ce este acolo. Jung insusi a pus toata viata intelegerea mai presus de orice. Tot timpul spunea :Am nevoie sa-l inteleg pe Dumnezeu, nu sa cred in el.
Si intelegerea l-a salvat, faptul ca a ajuns la sensul imaginilor interioare. Sinele este rodul integrarii fragmentelor de Suflet intelese.
Si apropo de disecat, Jung insusi a facut-o: tot ce a scris dupa 1930 (cind a inchis CR), toate textele despre religie si cele referitoare referitoare la individuatie isi au rizomul in CR. Iar CR este, efectiv, individuatia autorului ei. Cum sa nu vrem sa intelegem asa ceva, daca ne intereseaza Sinele nostru? Apropo, Jung diseca parcursurile de asemenea exceptionale ale pacientilor lui si nu pentru a distruge farmecul lor, ci pentru a-i ajuta pe aceia care nu aveau o competenta simbolica si nu puteau face uz de metoda amplificarii pentru a ajunge la suportul mitologic al viziunilor si viselor, sa-si integreze sensul lor, sa-si nasca astfel Sinele. E important sa devenim cit mai constienti. Este o exigenta. Jung insusi spune ca daca venim inconstienti pe lume, nu inseamna ca trebuie sa si plecam la fel de inconstienti. Frumusetea si fascinatia nu ajung aici. Ele trebuie sa fie dublate de intelegere.
Si apoi intelegerea este o exigenta valabila in raport cu orice produs cultural, de la Critica ratiunii pure, pina la Biblie. Vreau sa inteleg cit mai bine ce este acolo, in CR, si nu pentru a distruge farmecul Sensului si Non- Sensului, nu pentru a-l risipi, ci pentru ma ajuta pe mine, pentru a ma pregati sa merg prin „Camara Rodului” -frumos spuneti – meu.
şi dacă întrebarea m-ar întreba ! răspuns nu este, i-aş zice !
ESTE CONFESIUNEA SINELUI SINELUI
ZEULUI
ESTE UN MANUSCRIS ATOMIC CUANTIC COSMIC
ESTE LECŢIA DE ANATOMIE
A PROFUNDULUI LĂUNTRIC SPIRITUAL
UN DIALOG AL DIALOGURILOR NEBĂNUITELOR DIALOGURI
SÎNT MĂRUNTAIELE TRĂIRILOR INTERIOARE
LA BUZA INFINITULUI LA MARGINEA PRĂPĂSTIILOR
ÎN INIMA SENSURILOR ÎN NON SENSUL APARENŢELOR
Analişti, metode, document, categorii şi hrubele ştiinţelor exacte.
Cînd vine lumea şi se-adună deasupra faptei, victimei, obiectului, bîrfind încercînd Completarea Dosarului Perfect, Explicaţia Totală, Interpretarea-Absolută, Traducerea-Exact Veritabilă atunci toate sensurile şi non-sensurile FARMECULUI Dispar Risipindu-se.
Această fără de de-numire Fabuloasă-Experienţă aşezat-RE-aşezată doar SINELUI în CĂMARA RODULUI ar fi păcat s-o disecăm ca pe o bucată de “carne roşie”
Nu-i deloc de prisos intrebarea. A fost o intreaga dezbatere in Franta pe subiectul acesta. In autobiografie – tesuta prin jocul subtil amintire / uitare – autorul priveste spre intreaga lui viata. Analistii genului autobiografic spun insa ca putem incadra aici scrieri situate in imediatul unor experiente transcrise au fur et a mesure ( ce a zic?, categoriile fixe de odinioara „autobiografia”si „jurnalul” devin fluide). Evident, CR nu prezinta decit fragmente de viata si nu reconstructia unei existente. Daca nu e autobiografie ca atare, este totusi document autobiografic ce prezinta episoadele cele mai semnificative ale existentei autorului ei (experiente mistice, aparitii numinooase, o relatie intensa cu planul divin).
Documentul ca atare este un hibrid (o poveste de viata, o axiologie, o psihologie, literatura), este – paradoxal – mai mult si mai putin decit o autobiografie.
Găsesc inspirată publicarea acestei exegeze in cel putzin două numere succesive ale revistei, orice tentativă de a rezuma prin „reducere la esentză” (o esentză pururi fluidă si scăpand printre degete) venind in contradictie cu natura „oceanică” a acestui straniu document psihologic.
Dar este oare vorba de o veritabil „autobiografie” – sau de un „jurnal” al trăirilor si experientzelor limită ale autorului ei?
Intrebarea poate fi mai putzin otzioasă decat pare.
DA, da, am astazi bani ca sa intreb la librarie, am sa ma duc negresit si o cumpar. Mai demult, cand eram inca un copil, auzeam si eu tot vorbindu-se despre Freud. Cand am mai crescut am zis „ia sa vedem si noi…”.Insa am rasuflat usurata cand am gasit cateva pagini scrise de Jung. A fost ca si cum cineva imi spunea sa stau linistita, ca mai exista sanse de salvare. Pe timpul acela citeai pe furis.Cum comentez? ma gandesc ca volumul acesta o sa-mi fie de mare ajutor in munca mea la clasa, ca o sa-mi furnizeze un material auxiliar si o topologie pe potriva mea. Multumim ca ati adus si o a doua parte.
http://www.cgjung.net/livrerouge/videos.htm