CĂRŢILE REDACTORILOR NOŞTRI. Cezar GHEORGHE – Gîndirea-cinema

  • Recomandă articolul
Într-un eseu care caută evidenţa artei cinematografice, „adevărul de douăzeci şi patru de ori pe secundă“, Cezar Gheorghe ne arată că filmul apar – ţine unei vieţi spirituale mai înalte. Deoarece „scrierea cu lumină“ – gîndirea filmului – reușește să proiecteze pe ecran nu numai imaginea exterioară a fiinţelor și lucrurilor, ci şi o vitalitate nouă regăsită în perfecţiunea mecanică a mișcărilor camerei de filmat: acea unitate ritmică a timpului pe care se desfășoară imaginile propriei noastre vieţi. Prin tratarea cinema-ului ca gîndire, autorul ne oferă o strategie pentru a gîndi filozofic despre film şi pentru a extrage filozoficul din film. În continuare, puteţi citi un fragment din Gîndirea-cinema.   „Un chip, o forţă, un cadru, o privire, iată evidenţa filmului, «adevărul de douăzeci şi patru de ori pe secundă». Valéry a descris totul în cîteva rînduri de o frumuseţe tulburătoare: «Pe pînza întinsă, pe planul întotdeauna pur, unde nici viaţa, nici sîngele nu lasă urme, evenimentele cele mai complexe se reproduc de cîte ori vrem. Acţiunile sînt grăbite sau încetinite. Ordinea faptelor poate fi răsturnată. Morţii trăiesc din nou şi rîd. […] Vedem precizia realităţii îmbrăcînd toate atributele visului. Este un vis artificial. Este, de asemenea, o memorie exterioară […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12888 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }