Ce merge si ce nu merge „la export“ din literatura romana?

  • Recomandă articolul
Pentru cetateanul occidental obisnuit (despre cei neoccidentali, nu stiu ce sa zic…), imaginea Romaniei a fost si este inca aceea a unei „tari de dincolo de negura“: o terra incognita cvasiprimitiva, salbatica si ciudata. Tara contelui Dracula pus in fictiune de Bram Stoker, tara „castelului din Carpati“ care a aprins imaginatia romantica a lui Jules Verne tineau totusi de o margine transilvana a Europei, a Kakaniei habsburgice. inca si mai „straine“ apar teritoriile aflate dincolo de Carpati, Moldova postmedievala strabatuta de abatele Paul de Marenne in Zodia Cancerului… sau Muntenia rurala a vilegiaturistilor, unde aterizase, uluit, frantuzul din Balta-Alba a lui Vasile Alecsandri. Vizitind Romania in 1930 spre a contempla, printre altele, incendiul unei sonde din Moreni, liderul futuristo-fascist F.T. Marinetti se declara fascinat (ca si Julius Evola, ceva mai tirziu) de fantasma unei Romanii „feminine“ si primitive, un fel de frumoasa din padurea adormita asteptind actiunea energica, virila a civilizatorului occidental. Recent, ea a inceput sa fie perceputa – sub aceeasi zodie a primitivismului exotic, periculos si nelinistitor – ca tara a lui Ceausescu, a unei revolutii singeroase si mistificate, a mineriadelor, a cersetorilor „tigani“ si a copiilor strazii. in mod naiv si oportunist, guvernele postdecembriste au incercat sa […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }