Cîteva principii didactice uneori uitate (II)
- 26-06-2015
- Nr. 778
-
Observator Cultural
- EDUCATIE
- 0 Comentarii
În cuprinsul acestui articol, am urmărit cîteva principii didactice, care pot fi utile pentru cei care predau matematica la gimnaziu, liceu sau la facultate, ca şi celor care, destul de mulţi, au de-a face cu matematica, prin profesie sau din simplă pasiune. Primul principiu, prezentat săptămîna trecută, s-a referit la un număr redus de obiecte matematice esenţiale, care trebuie explicate elevilor începînd din clasa a VII-a de gimnaziu. Un al doilea vechi principiu didactic: „De la simplu la complex şi invers“. Descartes vorbea despre metoda descompunerii dificultăţilor în secvenţe separate, bine formulate şi articulate, metodă aplicată în orice domeniu al cunoaşterii. Nu poţi trece la geometrie în spaţiu, fără geometrie plană, sau la algebră, fără aritmetică înţeleasă, iar construcţia matematică are mai multe etaje, a căror urcare nu poate fi făcută cu liftul. Orice text se descompune în fraze, frazele în propoziţii, propoziţiile în cuvinte, apoi silabe, litere, foneme. În mod similar, o formă complexă (de exemplu, o scenă) se descompune în subforme, subsubforme, obiecte relaţionate etc., şi aceasta este ideea de bază a Teoriei Recunoaşterii Formelor. Tot astfel, să nu uităm că lumina se descompune în cele şapte culori fundamentale. În treacăt fie zis, întrebîndu-i pe studenţii din […]