Fassbinder, Ostermeier, Hermanis, Şukşin
- 24-06-2016
- Nr. 828
-
Iulia POPOVICI
- Actualitate
- 0 Comentarii
Căsătoria Mariei Braun (traducerea românească a titlului e ambiguă, mult mai adecvat ar fi fost Căsnicia…) a lui Thomas Ostermeier a fost deja jucată cu mare răsunet la Festivalul de la Avignon, în 2014 – regizorul însuşi fiind foarte prezent în România în ultimii ani (la Bucureşti, la Cluj, la Craiova – inclusiv acum două luni). Bazat pe primul film (şi cel mai cunoscut) din „Trilogia Germaniei Federale“ („BRD-Trilogie“) a lui Rainer Werner Fassbinder, Căsătoria… e un spectacol „reprezentativ“ pentru estetica, modul de lucru, perspectiva socială a lui Ostermeier, rămînînd, în acelaşi timp, în mod fascinant, înăuntrul viziunii lui Fassbinder despre învingătorii şi perdanţii „miracolului german“ de după cel de-Al Doilea Război Mondial. „Trilogia RFG“ (care mai cuprinde Veronika Voss şi Lola, ultimul – inspirat de The Blue Angel al lui von Sternberg) are în centru (şi gravitînd în jurul centrului, cazul prietenei Mariei Braun, Betty) personaje feminine, ce întrupează cel mai bine transformarea Germaniei postbelice, condiţiile succesului şi prăbuşirea definitivă a inadaptaţilor, pornind de la ceea ce reprezintă, în esenţa lor, poveşti romantice ratate. Relaţia lui Fassbinder cu Brecht e discutabilă (regizorul se declara atras de efectul de distanţare, însă nu şi de „răceala“ şi lipsa de emoţie a pieselor […]