FILM
- 31-03-2005
- Nr. 262
-
Observator Cultural
- AGENDA CULTURALĂ
- 0 Comentarii
´´´´´ Visatorii (The Dreamers, Italia-Franta-UK-SUA, 116’) de Bernardo Bertolucci. Geniul pur al cinema-ului in cadre-inter- stitii, cum e bustul alb al lui Mao infatisat o fractiune de secunda la sfirsitul secventei in care studenta cinefila si virgina Isabelle face strip-tease in fata viitorului iubit si a fratelui geaman, ca si cum inspiratorul rebelilor parizieni din 1968 care-i tin bustul in camera ar fi asistat in persoana la scena. Ecuatia erotism-politica-intertextualitate filmica il singularizeaza pe marele italian care nu ne ramine dator nici cu reflectia filozofica, intr-un dialog dintre cei doi tineri barbati asupra alternativelor arme-carti (cind e o singura carte, cu coperti rosii) sau spectator-actant al istoriei (cit timp actantii sint figuranti in masa iluzionata). ´´´´´ Priveste-ma! (Comme une image, Franta, 110’) de Agnès Jaoui. „Se poate vorbi de o literatura europeana?!“, este intrebarea rostita pretios de coscenaristul Jean-Pierre Bacri, in postura sa si de actor-protagonist in acest film cu multe personaje principale. Intrebare la care filmul insusi raspunde pe alta lungime de unda, nu printr-o replica, ci prin intreaga sa structura: da, se poate vorbi de un cinema european! Acest al doilea op al lui Agnès Jaoui (dupa Les goûts des autres) e un fel de manifest mozaicat al […]