Filmele poloneze şi maghiare la Bucureşti
- 20-11-2008
- Nr. 450
-
Observator Cultural
- Arte
- 0 Comentarii
Săptămîna trecută, cinefilii bucureşteni interesaţi de cinematografii europene slab reprezentate pe ecranele noastre au fost nevoiţi să opteze între două evenimente care ar fi trebuit să fie complementare, nicidecum concurente: Zilele Filmului Polonez de la Cinema Eforie şi Săptămîna Filmului Maghiar de la Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română“. Aşadar, o alegere deloc uşoară între două cinematografii, cu o tradiţie respectabilă şi antecesori iluştri, care, judecînd după filmele prezentate la Bucureşti, au în comun, în momentul actual, o puternică tendinţă către comercialul de extracţie locală, deseori în dauna profunzimii şi a semnificaţiilor universale – un pericol evident pentru succesul internaţional. Există, desigur, şi excepţii, printre care se numără inovatorul şi fermecătorul film (pseudo)poliţist maghiar Investigatorul de Attila Gigor, care „prinde“ atît la publicul comun, cît şi la cel festivalier, în diverse părţi ale lumii. Din nefericire, industria de film din ţara vecină trece printr-o perioadă de criză acută (datorată şi reducerii alarmante a finanţărilor), astfel încît chiar şi o comedie concepută în special pentru audienţa locală (de unde prezenţa în distribuţie a doi actori foarte populari), cum este Aventurierii de Béla Paczolay, nu a reuşit să strîngă mai mult de 70.000 de spectatori. Iar succesul savurosului documentar – ca […]