Jan Fabre re-enacted
- 07-08-2014
- Nr. 734
-
Oltiţa CÎNTEC
- Internaţional
- 0 Comentarii
Dacă Dali s-a autoproclamat geniu, Jan Fabre a rebotezat cu propriul nume strada pe care domiciliază, iar pe gardul casei părinteşti a aşezat o inscripţie lămuritoare: „Aici locuieşte şi creează Jan Fabre“. La Antwerp, în anii ‘70, la începutul unei cariere provocatoare, excentrice, versatile, devenite rapid internaţională. Performance, instalaţii, teatru, sculptură, film, coregrafie, operă, dramaturgie, Fabre a şocat cu program, pictînd cu propriul sînge (My body, my blood, my landscape), folosind ca material de desen cenuşa bancnotelor colectate din public şi arse pe loc (Money performances), decorînd tavanul de la Palais Royal Bruxelles cu aproape două milioane de aripi de scarabei, în Heaven of Delight. Revoluţionează tot ce atinge, iar aripa-i creatoare s-a întins asupra tuturor genurilor artistice. Venind din zona artelor frumoase către scenă, manierei lui de înţelegere şi practicare a teatrului i se potrivesc mai degrabă sintagmele real-time performaces sau living installations, concepte alese de Fabre ca definindu-l. Anii `80, cînd a încercat şi teatru, era perioada experimentalismului şi a hibridizărilor necuviincioase estetic, a sabotării cuvîntului. A scris şi „piese“: texte de reprezentat, scenarii pentru un spectacol anume ori colecţii cu improvizaţiile actorilor în procesul de pregătire. Spectacolele lui Fabre sînt serii de imagini scenice conceptuale administrate publicului, […]