MOBILIER. Dulapuri baroce in Tarile de Jos si Germania (II)

  • Recomandă articolul
Vom arunca o privire si asupra statelor germane, unde, in nord, influenta Tarilor de Jos ramine foarte puternica. Novatoare in toate domeniile, orasele hanseatice – Hamburg, Bremen, Lübeck, Danzig – vor dezvolta un spirit independent si vor consacra un stil propriu in mobilier. Piesa care se impune este marele dulap, care va reprezenta, pina in plina epoca rococo, tipul de „capodopera“ pe care trebuie sa-l realizeze ebenistii. Marele dulap nu-si gaseste locul in resedintele aristocratice, ci in locuintele burgheze, unde este amenajata o camera de aparat, nelocuita, un fel de anticamera, Diele. Trebuie mentionata pozitia predominanta pe care o are arhitectura in rindul artelor si care constituie o caracteristica proprie barocului german. Arhitectii sint cei care furnizeaza chiar desene de mobilier, asa incit nu este deloc surprinzatoare alura arhitecturala a multora dintre piesele de mobilier german, in principal a dulapului. Orasele hanseatice propun propriile lor variante structurale, dar unele programe decorative sint clar influentate de nordul Tarilor de Jos. Este si cazul dulapului de Hamburg (fig. 1). Osatura, cu o cornisa puternic evazata, alcatuita dintr-o succesiune de profile, pare putin dezechilibrata, corpul propriu-zis fiind mult mai retras. Alura destul de greoaie, chiar stingace, este in general o caracteristica a mobilierului […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }