Muzica de cameră şi timpul reformelor

  • Recomandă articolul
În România, muzica de cameră s-a aflat întotdeauna în urma popularităţii repertoriului simfonic şi de operă. Lucrul este evident în numărul spectatorilor, în dimensiunea şi răspîndirea redusă a sălilor specifice şi în neconvingătoarea promovare din mass-media. Acelaşi lucru se poate spune şi despre muzica pentru ansambluri vocale, corurile autohtone avînd destule dificultăţi în trezirea interesului şi în promovarea producţiilor proprii. În încercarea de a explica această stare de fapt, se pot observa două motive principale, fiecare de cealaltă parte a fenomenului: statutul ambiguu pe care îl are muzica de cameră în percepţia generală a publicului şi datele organizării.   În primul caz, repertoriul amintit este privit ca o artă „pentru specialişti“ şi, în acelaşi timp, ca o apariţie minoră, subordonată estetic şi social muzicii pentru orchestră. În ambele situaţii, rezultatul este acelaşi: păstrarea distanţei, una respectuos-suspicioasă. Principala cauză se trage la noi din contextul istoric. În 1868, cînd a avut loc la Bucureşti primul concert simfonic al Societăţii Filarmonice, în România nu exista o tradiţie muzicală şi nici o educaţie adecvată şi sistematică. În privinţa formării în şcoală a gustului şi a deprinderii de cunoştinţe muzicale, lucrurile, după cum ştim, nu prea s-au schimbat nici astăzi. Ca atare, toate filarmonicile […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }