O epopee transilvana si o parabola a crepusculului
- 16-08-2007
- Nr. 385
-
Bianca BURŢA-CERNAT
- Literatură
- 2 Comentarii
Horia URSU Asediul Vienei Editura Cartea Romaneasca Colectia „Proza“, Bucuresti, 2007, 456 p. S-ar putea ca una dintre surprizele literare notabile ale anului in curs sa fie Asediul Vienei, romanul unui echinoxist foarte discret, prea discret, Horia Ursu, un prozator pe cit de putin cunoscut, pe atit de rafinat. Prezent in doua volume colective – Debut ’86 si Generatia ’80 in proza scurta –, Horia Ursu a publicat inainte de romanul de fata un singur volum de autor: un microroman realist-parabolic de vreo suta de pagini, Anotimpurile dupa Zenovie, urmat de alte citeva mostre de proza scurta, volum aparut in 1988 la Cartea Romaneasca si reeditat zece ani mai tirziu la Paralela 45. Prozatorul este, dupa toate aparentele, un inrobit al scrisului indelung elaborat, al notatiei deopotriva minutioase si calofile, al constructiei in acelasi timp masive si intortocheate. E cu adevarat un calofil in textele caruia iti e greu, daca nu chiar imposibil sa detectezi stridente, note false, derapaje stilistice. Dar e si un excelent observator si „constructor de lumi“. intruneste doua calitati, de obicei mai greu de regasit laolalta in scrisul prozatorilor nostri contemporani: consistenta si expresivitate. Pentru Asediul Vienei a lucrat nu mai putin de treisprezece ani, amanunt […]
e o carte seducatoare, intr-adevar, si ma bucura sa vad ca primeste o cronica inteligenta la putin timp dupa aparitie.
totusi, mare parte din „actiunea” acesteia se petrece in Baia Mare si se cuvenea remarcat. autorul e un rafinat cunoscator al scolii de pictura baimarene, al underground-ului artistic local din anii 80.
Stimatà doamnà Cernat,aflîndu-mà pentru o vreme în Franta,am aflat printr-un prieten bucurestean,cititor al revistei dumneavoastrà,de atentia pe care o acordati romanului meu.Am citit-o si eu acum cîteva minute pe internet si,dincolo de calitatea lecturii dumneavoastrà,am apreciat ironia cu care priviti un spatiu cutural în care riscàm sà ne sufocàm dacà nu iesim din prejudecàti,clisee si un marketing de doi bani.Pe curînd,poate,acasà…Horia Ursu