La Galeria Simeza a fost deschisă expoziția East/West Reconstructed a artistului vizual Steve Yates. Această instalație este rodul unei călătorii în China ce a avut un impact deosebit în fantezia creatoare a expozantului.
În persoana lui Steve Yates se împletesc, în chip armonios, trei cariere: aceea de muzeograf cu o lungă activitate la Muzeul din Santa Fe, New Mexico – unde a fondat secția de fotografie și a adunat o impresionantă colecție de imagini semnate de maeștri de primă mărime ai camerei obscure –, de istoric al fotografiei și de practicant el însuși al acestei arte, cu lucrări selectate în colecții particulare și muzee de mare importanță națională și internațională (dacă este să menționăm doar Muzeul Pușkin din Moscova). Yates a fost de trei ori bursier Fulbright, mai întîi, în anii `80, în URSS, unde a revenit, după 1991, în Rusia, Ucraina, Lituania, Letonia și Belarus, legînd prietenii în mediul curatorilor și practicanților artei fotografice și clădind, practic, un trainic pod între Vest și Est.
În perioada sa de formare a avut șansa să fie elevul ilustrului istoric al fotografiei Beaumont Newhall, fondator al Departamentului de fotografie al Muzeului de Artă Modernă, celebrul MoMA din New York. Acesta l-a încurajat să studieze începuturile fotomontajului și opera lui Moholy-Nagy, care au constituit traiectul de-o viață al cercetărilor învățăcelului.
Steve Yates a acceptat, cu plăcere, invitația Institutului de Istoria Artei „G. Oprescu“ și a Universității Naționale de Arte – locuri unde a susținut două conferințe în 2015 – de a organiza o expoziție cu lucrările sale recente. Inspirat de un voiaj de două săptămîni la Beijing, Suzhou și Shanghai, artistul a conceput o instalație plină de culoare și de vervă, în care a sintetizat stimulii obiectuali și spirituali primiți în spațiul chinezesc, atît de bogat în tradiții și, în momentul de față, inițiator de noi tradiții. Yates face parte din acea categorie de călători culturali avizi de nou care, prin solida educație vizuală ce o posedă, este capabil de a face interesante conexiuni în spațiu și timp. De aceea și-a și intitulat expoziția Est/Vest Reconstruit, pentru că el reface un traseu stimulativ vederii și imaginației. La fel cum, în vechime, operele de artă erau narative și publicul putea să desprindă din ele anumite învățăminte utile, și instalația lui Yates propune un excurs în sinologie, cu invitația de a parcurge temeinic fiecare etapă, ca într-un drum inițiatic. Unele imagini sînt de sine stătătoare, în vreme ce altele se urmează, secvențial, pentru a compune un tot cu o mare forță evocatoare, precum Quartet China – Beijing to Shanghai.
Folosind instantaneele digitale luate pe stradă, în muzee sau din goana trenului ce-l purta pe nesfîrșitele șine dintre un oraș și altul, au fost obținute imagini cu mare încărcătură documentară, pe care autorul o etompează cu intervenții de duct modulat și pată transparentă de culoare, cu intenția mutării cadrului fotografic standardizat, impersonal, în acela al plasticii pure și al compoziției de artist. El numerotează și semnează planșele ca un gravor de pe vremuri: „exemplar de artist“ 2, 3, 5, 8 etc.
Posesor al unui vast muzeu imaginar, Yates pendulează în compozițiile sale între Bruegel și De Chirico, între Monet și Mondrian: în unele planșe imortalizate în preajma Orașului Interzis, a Palatului de Vară din Beijing sau în parcul Muzeului Municipal din Suzhou, realizat de arhitectul de talie mondială I.M. Pei, în localitatea natală, este o vermiculație de lume ce amintește de abundența personajelor din tablourile bătrînului pictor flamand; vastele șantiere, blocurile în construcție, surprinse, probabil, într-o zi de odihnă, într-un staticism atemporal, melancolice și misterioase, par fragmente dintr-un peisaj metafizic, mefient, dintr-un ținut părăsit, în grabă, de populație înainte sau după un cataclism; liniștea bogată a unor heleștee acoperite de plante acvatice trimite privitorul la marile compoziții cu nuferi ale maestrului impresionist francez, la fel cum aliniamentele de bambuși tineri, de un verde crud, evocă tușurile de mare rafinament create de veacuri de artiștii chinezi; Structurile stradale, Macaraua roșie și Podurile, prin trama lor geometrică, prin angulozități și nuanțele primare ce le definesc, par desprinse din Neoplasticismul artistului olandez mai sus menționat.
De la lucrările din primele două spații ale galeriei, unde sînt panotate compozițiile cu arhitecturi vechi sau moderne, rigide în felul lor – cu atît mai mult cu cît planșele ce le conțin sînt încadrate cu niște chenare sau doar borduri de un roșu intens –, în ultima sală se așterne o liniște senină, mîngîioasă, conferită de verdele intens al vegetației de pe oglinzile de apă și pîlcurile de bambus (Suzhou, Humble Administrative Garden 1, 5, 6, 8; Bamboo Red, City Museum, Suzhou).
Intervențiile pe fotografie sînt o suită de vectori în culori primare meniți a atrage atenția asupra punctelor celor mai expresive, pentru a grada intensitățile și a conduce spre esența mesajului, la fel ca în vedutele de secol XVI, unde era respectată legea tritonalității, sau în peisajele culisante din secolul al XVII-lea neerlandez. Cu umorul debordant ce-l caracterizează, el dublează și chiar triplează picioarele scaunelor și ale băncilor pe care se odihnesc vizitatorii Orașului Interzis sau repetă, obsedant, personajele ori adaugă diademe, bonete și flori pe creștetul însurățeilor veniți a se fotografia, după obicei, în cadrul portalurilor imperiale (Forbidden City, Wedding View, Beijing).
Într-o mărturisire privind expoziția de față, artistul spunea: „Est/Vest Reconstruit reunește idei în afara granițelor tradiționale care separau și izolau mijloacele artistice. Oferă inovații interdisciplinare pentru a încuraja noi metode de a vedea. Reconceptualizează cunoștințele și felul de a înțelege pentru a releva mărimea și profunzimea din miezul rapidelor schimbări ale lumii de azi“.
În opera sa prezentată la București, Steve Yates glisează, cu eleganță și optimism, de la lungul zid roșu ce înconjoară Orașul Interzis la șantierele părăsite de muncitori și de la Templul Raiului la tăioasele geometrii ale schelelor, podurilor și macaralelor, pentru a evidenția o țară în plină schimbare și înnoire, ce unește Estul cu Vestul într-un spectacol ascensional recompensant pentru artistul clarvăzător ce știe să surprindă în opera sa atît ansamblul, cît și detaliul.