„Prezenta prin absenta a dansului“
- 06-12-2007
- Nr. 401
-
Franz Anton CRAMER
- SUPLIMENT
- 0 Comentarii
André Lepecki Exhausting Dance. Performance and the politics of movement New York, Oxon, Routledge, 2006. Gerald Siegmund Abwesenheit. Eine performative Ästhetik des Tanzes. William Forsythe, Jérôme Bel, Xavier Le Roy, Meg Stuart Bielefeld, transcript, 2006. Performance-ul si dansul contemporan au incetat de mult sa se circumscrie unui domeniu de referinta precis definit si nici nu propun un obiect consistent al analizei, aprecierii ori consumului. Ceea ce e uimitor este posibilitatea de a aborda statutul problematic al asa-numitului spectacol vivant din doua perspective opuse, chiar daca in final complementare. Se poate sa ai de-a face cu piesele a mai mult sau mai putin acelorasi artisti – ceea ce s-ar putea chema o „curricula contemporana“ – Jérôme Bel, La Ribot, Xavier Le Roy, Meg Stuart, William Forsythe, si totusi sa-ti orientezi interpretarea analitica daca nu in directii opuse, macar catre adevaruri care contrasteaza. Diferenta de scop si orientare devine explicita chiar de la inceput; de fapt, arareori utilitatea titlului si subtitlului unei carti devine mai clara. Abordarea lui André Lepecki (stabilit la New York) ramine pina la capat politica; nu e interesat de o privire estetica, imanenta, asupra performance-ului, in timp ce Siegmund, unul dintre cercetatorii de marca din spatiul de limba […]