TEATRU. Cronica – între documentar și construcţia de publicuri
- 07-03-2014
- Nr. 713
-
Miruna RUNCAN
- Arte
- 0 Comentarii
Cititorul uzual al publicisticii, pe suport clasic ori electronic, este, de cele mai multe ori, un „consumator“ instantaneu, mînat fie de foamea de informaţie propriu- zisă, fie de dorinţa de a pune de acord impresiile şi reflecţiile sale cu opiniile altora, mai mult sau mai puţin „avizate“. El se întoarce rareori la un articol mai vechi de-o zi-două; sau, în cazul în care nimereşte accidental, online, conţinuturi din altă lună, din alt an, e puţin dispus să le contextualizeze, mai degrabă le actualizează inconştient, dinspre perspectiva lui actuală către cea veche, a autorului. Adesea, publicistul însuşi pune în paranteză, involuntar, din grabă sau din neatenţie, dimensiunea materială şi contextuală a propriului său discurs. Discursul însă, fără să fie neapărat un „monumentum aere perennius“, cum pretindea Horaţiu cu privire la opera sa, păstrează fixate, ca o gîză-n chihlimbar, informaţii, opinii, gusturi, atitudini particulare: nu numai ale autorului, ci, în subsidiar, şi ale „lumii de oameni“ şi ale vremii în care a fost scris. Uneori, revizitarea de către autor a textelor circumstanţiale de altădată pare o călătorie nostalgic ghiduşă – Radu Cosaşu e, la noi, probabil cel mai bun exemplu pentru soiul ăsta de aventuri autoficţionale. Amatorilor de lecturi străine de […]