Arte vizuale

Tunica

  • Recomandă articolul
Costumul-personaj, aici, tema tunicii, cu pliurile si faldurile ei, are o lunga filiatie. In Las Meninas, Velasquez transforma, muta ponderea reprezentarii si a semnificatiei de la portret la costum. La bogatia lui, la plasticitatea lui si mai ales la conotatiile filozofice ale acestui tip de viziune in care persoana care imbraca costumul parca devine secundara in raport cu el. Apoi, este exprimat si aici, in majoritatea lucrarilor de fata, ceva din gustul barocului pentru dramatic, draperii si drapaje adica volum si sculptural si virtuozitate. Dar, desi prezenta, lumea baroca concretizata printr-o expresie plastica bogata, densa si virtuoza ramine un reper undeva in fundal. Mai aproape de noi, aceasta prezenta-absenta a omului pe care o propune tema hainei abandonate si, neaparat, modul in care este realizata (este o imagine ce descrie o sensibilitate moderna, a unui artist de acum) creeaza o stare de mister, de spatiu metafizic si de asteptare tensionata care se intilneste cu lumea lui De Chirico si rezoneaza cu acel uncanny freudian si suprarealist. Ca si la artistul italian, unde arhitecturile cu perspectiva rapida descriu piete asemanatoare decorurilor aflate parca in asteptarea protagonistilor, tema Marianei Burnel, tunica, este aproape ca un costum de teatru care exprima fapte si […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }