ARTE VIZUALE. Despre sacrificiu
Intre sacru si profan
- 30-04-2002
- Nr. 114
-
Adrian GUTA
- Arte
- 0 Comentarii
Complexu Muzeal Brancovenesc de la Mogosoia. O duminica insorita (21 aprilie), de primavara matura. Palatul deschis artei contemporane. O gazda cu initiative inspirate (Doina Mandru) a lansat unui artist (Marin Gherasim) invitatia de a concepe o expozitie de grup restrins – astfel, pictorului i se adauga inca unul (Florin Mitroi) si un sculptor (Darie Dup). Ideea-liant, axul conceptual pe care-l propune Marin Gherasim, se constituie in ecou al spiritualitatii locului, omagiind jertfa Brancoveanului: tema sacrificiului, pentru ca despre ea este vorba, isi amplifica insa registrul de semnificatii; de la exemplul istoric si sensul crestin, la sacrificiul creatorului-artist, prin daruirea totala pentru implinirea operei. De la data inceputurilor pregatirii triplei personale pina la cea a vernisajului, o tragedie dureros si inacceptabil de reala – moartea lui Florin Mitroi – confera o dimensiune concreta, dramatic-imediata conceptului amintit. In alta ordine de idei, temei sacrificiului i se asociaza aceea a eroului. O lupta cu riscurile asumate este, asadar, totul. Sensurile intreitului discurs artistic se desfac intre sacru si profan. Opera lui Marin Gherasim se indreapta cu seninatate luminoasa catre prima notiune, cea a lui Mitroi, respectiv Dup, cu tensiuni si relaxari, catre a doua. Nu sugeram insa un maniheism semantic, polii comunica. Expozitia […]