Metamorfozele Danei si inefabilul culorii
- 24-09-2002
- Nr. 135
-
Viorica BUICA
- Arte
- 0 Comentarii
Ochii mari, din plastic, ai papusii Dana, reci si imperturbabili in cadrele lor metalice, ne intimpina de cum pasim in decorul Cuhniei, gazda Otiliei Puscasu. Dana – personaj, realitate? Optiunea tinerei artiste de a se situa la nivelul a trei limbaje plastice (pictura, grafica, obiect) o transforma pe Dana in actantul principal al unui joc „auto-bio-grafic“ cu valente accentuat psihologice. Discursul subiectiv, sustinut cu o sinceritate matura, se propune ca o incursiune in copilaria artistei, stabilind in acelasi timp coordonatele unui prezent marcat in mod vizibil de semne trecute. Nucleul tematic e constituit de montajul cu fotografii ale unor papusi „descompuse“ (cu miini rupte, ochi scosi sau gauri in piept), extrem de sugestive fiind imaginile in care papusile atirna pe o sirma, prinse cu cirlige. Dramatismul formelor contorsionate e completat de portretul artistei, usor retexturat si partial separat de restul fotografiilor. Toate celelalte lucrari – pictura sau grafica – preiau aceasta structura secventiala, fara a deveni insa redundante. Simtul cromatic rafinat, acuratetea cadrajului insotesc trecerea lina de la un figurativ misterios la abstractionismul timid al formelor abia ghicite in culoare. Cuvintul-simbol DANA, prezent ca o marca pe fiecare lucrare, ne intoarce la materialitatea obiectului transformat in semn pictural. Maniera artistei […]