CAPODOPERE. Simplitate aparenta si simbolism „deghizat“

  • Recomandă articolul
Unul dintre cele mai populare tipuri de imagini devotionale, cu o raspindire extrem de larga la sfirsitul Evului Mediu si in Renastere in intreaga Europa, este cel al Fecioarei cu Pruncul. Motivatia acestui fapt este probabil identificarea privitorului cu un subiect care permite „infuzia“ imaginii cu elemente expresiv emotionale elocvente pentru un spectator al carui gust evolueaza tocmai spre naturalism si afectivitate, pe masura ce Renasterea se apropie de apogeul ei. In colectia Galeriei de Arta Europeana a Muzeului National de Arta al Romaniei, Fecioara cu Pruncul de Boccaccio Boccaccino reprezinta exemplar acest tip de imagine. Atasamentul pe care Regina Maria l-a avut fata de acest tablou este notoriu si confirma popularitatea de care imaginea se bucura intre patronii sai, indiferent de localizarea ei geografica si/sau temporala. Formulele reprezentationale recurente sint cele ale unor Madone care sau prezinta Pruncul privitorului, sau il adora in timp ce doarme si sint unul dintre vehiculele cele mai importante ale manierei si sensibilitatii proprii pictorului. Schema compozitionala cu Fecioara inchipuita intr-o varianta numita mezza figura este caracteristica ambiantei nord-italiene incepind cu a doua jumatate a secolului al XV-lea si isi cunoaste glorificarea in spatiul venetian, in special prin opera lui Giovanni Bellini (1431-1516). Cel […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }