FILM. Western si corectitudine politica
- 03-12-2002
- Nr. 145
-
Speranta RADULESCU
- Arte
- 0 Comentarii
In timp ce lumea se perpeleste in insomnii legate de problemele majore ale tarii, mie imi sta gindul la un film american de duzina, pe care vreau sa vi-l prezint si sa vi-l comentez, dupa un scurt preambul. Preambul De obicei filmele americane de categorie inferioara (adica de la B in jos) au trasee narative care nu pot surprinde decit, eventual, prin detaliile actiunii si ale deznodamintului. In ele, Omul Bun/Binele si Omul Rau/Raul sint portretizati in linii simple si neechivoce si pusi sa se confrunte pina la izbinda ineluctabila a primului. Omul Bun/Bunul/Binele (asociat eventual cu progresul, stiinta, tehnica, iubirea de aproape, atasamentul fata de familie etc.) il infringe, prin lupta apriga si cinstita, pe Omul Rau (asociat cu aceleasi proprietati, dar de semn negativ). Omul Bun/Binele este sau (dupa caz) este purtat prin lume de un „African-American“, un hispanic, un evreu, o femeie puternica si curajoasa, un homosexual, un handicapat sau un alt minoritar pindit de marginalizare si persecutie. Omul-Bun e expert in facerea de Bine. El crede nestramutat in „sistem“ – adica in lege, in justitie, in politie, in guvern, in congres, in nine-nine-one (991), in libertate si in sansele egale de reusita ale tuturor americanilor. Sistemul […]