Flaneur-ul
- 01-01-2004
- Nr. 201-202
-
Anca OROVEANU
- Arte
- 0 Comentarii
Nu stiu cit de premeditat, variatele componente ale proiectul lui Calin Dan imi par sa capete coerenta prin recursul la figuri/functii reperabile in textele lui Walter Benjamin. Cea a flaneur-ului e explicit pomenita intr-unul din textele referitoare la proiect si „eroul“ (sau, daca vrem, „anti-eroul“, „non-eroul“) filmului: personajul carind in spate usa e modelat dupa flaneur. Dar i se pot alatura altele. De pilda, in binecunoscutul sau text Opera de arta in epoca reproductibilitatii, Benjamin contrapune operatorul pictorului prin mijlocirea unei comparatii intre chirurg si vraci (saman); intr-un alt text, slujindu-se de motive din Baudelaire, Benjamin introduce, ca pe o intruchipare metaforica a poetului in acceptie baudelairiana, figura chiffonier-ului, cel care aduna reziduurile urbane, resturile, reutilizabile poate, pe care orice oras le scuipa cotidian, o ocupatie care il apropie de bricoleur-ul lui Lévi-Strauss. Flaneur, chirurg, saman, chiffonier, bricoleur: aceste figuri formeaza un fel de constelatie a proiectului, sugereaza punctele de insertie ale diferitelor demersuri, atitudinile care le inspira, dar intretin in acelasi timp o tensiune intre acestea. Functiile pe care le reprezinta sint cind complementare, cind disjuncte, se suporta sau se contrariaza reciproc, sint ocazional asumate de autor, alteori atribuite unui personaj care nu este decit in parte un alter […]