FILM. Undeva, departe, gratia si linistea muzicii
- 16-03-2006
- Nr. 312
-
Adrian RASPOPA
- Arte
- 0 Comentarii
Cinematografia franceza, una dintre cele mai fecunde in spatiul european, ii inspira rareori pe distribuitorii autohtoni. Tot ce nu respecta formula reductionist-comercialoida policier-Reno-Depardieu-Bellucci mai poate spera sa se infatiseze publicului romanesc doar in salutarul Festival al Filmului Francez, undeva spre finalul anului. Pina atunci, mai putem spera sa mai scape filtrului yankey-maniac al distribuitorilor cite un Jeunet sau vreo multipremiata pelicula de pe vechiul continent. Este si cazul remake-ului Si inima mi se opri in loc (De battre mon coeur s’est arrêté), ghiftuit cu statuete la ultima editie a premiilor César. Institutia remake-ului nu are radacini adinci in cinematografia europeana. Ne-am obisnuit ca reconstructia, fie ea una de fond sau simpla contextualizare temporala, sa fie apanajul avintului remixist nord-american. Cu pornire, de foarte multe ori, de la premise cinematice europene. Cel mai recent film al lui Audiard poate functiona oricind ca viabila demonstratie a reciprocei. E adevarat ca filonul artistic al originalului (Fingers, 1978) ii poate aduce lui Si inima… circumstante favorizante. Traditia filmelor de arta europene, dar si incapacitatea endemica de a produce, indiferent de straduinte si resurse, un thriller sau policier de patina si spectacularul celor mai bune realizari americane pot fi argumente in sensul statutului de exceptie […]