IMAGINI VIRTUALE. Poetica artei in retea
- 16-03-2006
- Nr. 312
-
Lucia Simona DINESCU
- Rubrici
- 0 Comentarii
Artistii concretizeaza arta net in site-uri, soft-uri artistice, lucrari hipermedia, instalatii in retea sau care hibridizeaza contextul on-line cu cel off-line, explorind potentialitatile codului calculatorului si ale retelei. Pe net, arta pare a se multiplica la infinit, in mod rizomatic, a se clona si a se metisa, a se rasfira in constelatiile multidimensionale de link-uri. Artistii pot realiza fie proiecte ale televiziunii pe net desfasurate ca niste performante live de tip Netcast, fie ale web-radio-ului, initiative care invita internautii sa intervina in materialul prezentat. Open work sau work in progress sint sintagmele la zi in acest context, lucrarile artistice avind multiple variante si structuri indefinite, instabile si evolutive, in functie de utilizator. Interactivitatea si comunicarea pot fi sporite in spatiul medial online, iar acestei laturi augmentative i se adauga posibilitatea creatiei artistice anonime sau a celei colective. Printre primele creatii importante produse in retea sint: Waxweb (David Blair, 1994), o colectie de extrase de film configurate in sistem hipermedia, in cadrul careia utilizatorul poate adauga propriile texte, imagini sau sunete, ori The File Room (Antoni Muntadas, 1994), o baza de date despre cenzura culturala. Sau The Board Room, 1987, Chain Reaction (Bonnie Mitchell, 1995), Ping (Steffen Meschkat, 1996), un peisaj […]