Pupa russa sau jocul postmodern al feminitatii
- 27-03-2008
- Nr. 416
-
Luciana CIOVICA
- Literatură
- 0 Comentarii
Ultimul roman al lui Gheorghe Craciun, Pupa russa, consolideaza locul de prim rang pe care scriitorul il are in literatura romana. Aparut initial in 2004, romanul este reeditat la sfirsitul anului 2007 de Editura Art, intr-o editie augmentata si ilustrata de desenele autorului – editie superba, prefatata de Caius Dobrescu si postfatata de Carmen Musat –, care corespunde nu doar calitatii deosebite a scrierii (Premiul Uniunii Scriitorilor din Romania pentru Proza si Premiul pentru Proza al revistei Cuvantul in 2004), ci si pretuirii si admiratiei pe care cei apropiati o poarta scriitorului. Imaginea papusilor rusesti este, dupa cum sugereaza si titlul, imaginea-cheie a romanului. Vocile narative, planurile spatio-temporale, experientele Leontinei Guran, registrele stilistice si o pluralitate de forme ale limbajului se intrepatrund pentru a forma un roman ametitor si provocator, un roman in care adevarurile umane intra unul intr-altul asemenea papusilor rusesti. Nucleul romanului il constituie povestea Leontinei – „Leontina! Leontinusa!… Nusa, Tinusa, Tinoaica dracului! Leontinica, Tina, Leonica, zbintuita asta de Leonica“ , „o femeie facuta parca numai pentru dragoste“, personaj feminin cu ochi de Pena Corcodusa, senzualitate si trup de Lolita, vis de Annabel Lee. Povestea incepe in momentul in care Tina soseste in internatul orasului S. si incepe, […]