„Ministerul Educaţiei a dat liber la copiat“. Interviu cu Gheorghe RĂDULESCU
- 10-07-2008
- Nr. 431
-
Ovidiu ŞIMONCA
- ÎNVĂŢĂMÎNT
- 8 Comentarii
Gheorghe Rădulescu, profesor de limba şi literatura română la liceul „George Enescu“ din Bucureşti, a refuzat, în timpul bacalaureatului, să mai corecteze lucrări, afirmînd că tezele sînt copiate. Gheorghe Rădulescu a fost primul profesor din ţară care a atras atenţia că bacalaureatul din 2008 este viciat, a vorbit, n-a închis ochii în faţa probelor flagrante. Aşadar, avem un profesor care s-a încumetat să se opună unui sistem, cerînd demisia ministrului Adomniţei. Revista Observator cultural a dorit să-l cunoască pe profesorul Rădulescu; publicăm un interviu care ilustrează degradarea învăţămîntului şi arată cum s-a ajuns ca procesul copierii să-l înlocuiască, în proporţie covîrşitoare, pe cel al învăţării. Interviul a fost realizat vineri, 4 iulie, la sediul Agenţiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii Educaţiei. În faţa mea, profesorul Rădulescu a aşezat toate „manualele de copiat“, acele aşa-zise culegeri cu subiecte gata rezolvate. Domnule profesor Rădulescu, de ce acum? N-au mai existat şi în anii trecuţi cazuri de copiere? Ba da. Acest sistem de copiat, la bacalaureat, a fost lansat anul trecut, prin cele o sută de subiecte afişate pe Internet de către Ministerul Educaţiei. În ziua examenului, trebuia să se extragă un număr, şi acel număr era comunicat tuturor liceelor. Ideea a […]
Nu s-ar ajunge aici daca: programa fiecarei materii ar cuprinde subiecte formulate clar, pe ani de studiu; daca din aceste subiecte, si doar dintre ele, s-ar alege subiectele din programa de bacalaureat. Sa spunem ca, in fiecare an, elevii ar studia 25 de subiecte, in patru ani, ar fi 100. Unul dintre acestea 100, sau 2-3 sa fie la bac. Nu ar mai fi nevoie nici de publicarea lor, nici de cumpararea/publicarea unor carti cu rezolvari incorecte. Elevii ar sti clar ce trebuie sa pregateasca. Starea de incertitudine, cu subiecte scoase din partea cealalta (!!!!!!!), e, sigur, toxica. Cui ii foloseste teoria despre literatura si sa nu stii cine a fost Cosbuc? De atata teorie si de atata modernism in organizarea bacalaureatului, uitam valorile nationale. La franceza, de pilda, unul dintre subiecte a fost despre cinematografia franceza. Cate filme FRANTA se dau la televizor intr-un an? Si exemplele pot continua. Ni se spune ca un elev trebuie sa stie sa vorbeasca despre orice intr-o limba straina. NU zau! De asemenea, cei care aproba manualele spre a fi folosite de elevi, ar trebui spanzurati. Cum sa te pregatesti pentru bac, daca aceste manuale nu cuprind aceste subiecte? De asemenea lipseste un manual comun al profesorului, dupa care fiecare subiect ar trebui sa aiba o schema obligatorie de prezentare/ de informare. Iar in privinta protocolului, se face asa scandal pentru o bucata de paine cu salam. Bietii nostri parlamentari, or fi ramas ei fara? In cazul profesorilor, acest protocol e total interzis si se practica deja de cativa ani in multe centre de examinare. Mie mi se pare inuman sa tii un examinator o zi intreaga si sa nu ii asiguri un bufet rece sau un loc de unde sa isi procure mancare pe banii lui. Dar, bine le fie parlamentarilor carora li se aloca pe ORA de multe ori mai mult decat salariul minim pe economie! Pacat de elevi, pacat de parinti, pacat de profesori! Ce clar era totul in epoca impuscatului. Ma refer la materie, subiecte, programe. Acum, cu internet, cu calculator, ar trebui sa fie totul mai bine. Dar nu este si nici nu va fi pana cand manualele vor insemna doar comert.
in locul d-l radulescu eu as tacea din gura. d-l radulescu a picat din inaltimea scaunului de director al Directiei de Învâţământ Preuniversitar pe motiv ca nu a reusit sa ia 6 la proba practica. La proba scrisa l-au picat trei nume grele ale pedagogiei şi sociologiei românesti.de atunci, gogu rădulescu se chinuie, fără nicio şansă sa ajungă în minister.
referitor la judecata de valoare pe care o face faţă de broşura scoasă de editura nomina vreau să precizez următoarele:
in primul rând nu e o broşură, ci o carte.are un nr de 264 de pagini cu sugestii de rezolvare a subiectelor de bacalaureat.nicăieri nu te îndeamna la a copia ceva.din ce colţ al gândirii sale strategice a scos sintagma „cărţi de copiere”?
în al doilea rând, vorbeşte, ca un nepriceput, despre date de apariţie a cărţii.cartea a apărut după 3 săptămâni de la publicarea varaintelor pe net, însă d-l rădulescu visează frumos.
în al treilea rând, cartea are autori profesori de româna, oameni care preadau în licee din ţară;pot fi oricând găsiţi.faptul ca nu sunt nume grele ca d-l rădulescu e vina editorului, însă nu poţi copta numai nume sonore de fosti directori din ministerul educaţiei.şi stiţi de ce?e simplu…pt ca d-l rădulescu e un politruc şi mai puţin un profesor de română autentic, canonic, valorors etc.
http://www.gandul.info/scoala/200-lucrari-identice.html?3934;855891
Nu ati zis nimic
de ce?
nu era an electoral?
Cand citesti 100 de teze cu acelasi continut mai ca-ti vine „sa-ti lasi balta toate interesele”… Asta-i copiere! Si e toceala! Dupa luni de toceala si de pregatire a fituicilor, pe un asemenea absolvent il vedeti un mare amator de literatura romana? Va sti el sa aprecieze o carte buna, un film bun, sau il va considera pe Sergiu Nicolaescu „cel mai mare regizor al Romaniei”. Am vazut oameni de 22-25 de ani care erau fascinati de filmele lui Nicolaescu, mai ales „de cele istorice”. Mai dati-le cate o culegere sa o toceasca, domnule Gala, ca sa invete „pe de rost” literatura romana.
S-a copiat pe rupte. Profesorii supraveghetori au fost indulgenti la ordin, iar profesorii corectori au primit multe sute de euro. Elevii pleaca din liceu cu imaginea unor profesori pe care ii poti cumpara usor. Nu mai exista respect pentru profesor. Profesorul este cel care se preteaza la foloase materiale, intinde mina dupa plic. Intr-adevar, cum spune domnul Radulescu, „profesorii corecti, care n-au permis copiatul, au fost in minoritate”. La cel mai mic semn, prin care aratai ca nu esti de acord cu practicile „plicului”, erai imediat schimbat de la supraveghere si de la corectura.
Legatura dintre subiectele de pe internet si copierea la bac este simplista si deturneaza problema.
Dupa cum remarca dl. Radulescu si inainte de 2007 s-a copiat dar sursele erau mai diverse. Elevii depuneu efort realizind compilatii iar notele dadeau mai bine statistic.
Prin afisarea subiectelor mizeria a iesit la suprafata iar acum ne pregatim sa o bagam din nou sub pres (de la anul subiectele nu vor mai fi postate).
Aruncarea cu pietre in edituri nu este chiar corecta. In primul rind ca nici o editura nu vinde 240000 de culegeri, in al doilea postarea subiectelor a permis si unor outsideri sa cistige. Inainte autorii subietelor coincideau cu autorii culegerilor din anumite edituri, iar aceste culegeri erau distribuite printr-o retea de profesori agenti prin scoli. Anul acesta oferta a fost mult mai variata.
Nici ideea ca subiectele postate limiteaza cultura elevului, acesta invatind doar ce-i trebuie pentru bac, nu e decit intoxicare. Un elev care STIE toate variantele de bac este foarte bine pregatit si cu suiguranta mai cunoaste multe altele. Iar faptul ca exista un ghid standard de formulare a cerintelor nu poate fi decit binevenit.
Nici chestiunea cu profesorul platit sau fricos nu sta in picioare. FRAUDA are loc in SALA DE EXAMEN. Iar acolo sint profesorii supraveghetori, majoritatea fiind tratati cu apa minerala, cafea si saratele cumparate cu o parte din bani de protocol. Si gata! Ei nu primesc vreun plic, vreo floare sau cadou ci rugaminti-indemnuri smecheresti la a fi indulgenti si amenintari-poante privind masina. Acesti dascali sint calcati in picioare in fiecare an de elevi, parinti, superiori si media, li se aminteste cu orice prilej cit de jalnici sint. Ar trebui ca frustrarea acumulata sa-i faca cerberi, dar nu in fata acestor COPII ii cuprinde compasiunea. O relatie perfecta victima-tortionar. PROBLEMA ESTE CUM AM AJUNS IN HALUL ASTA SI MAI ALES CUM SA NE REGASIM DEMNITATEA IN PROPRII OCHI.
Anul acesta in lipsa interesului, la clasele trerminale nu am predat nimic, nu am facut nici o ora de pregatire, nu am recomandat manuale sau culegeri. Procentul de promovabilitate al elevilor mei este 100% cu note cuprinse intre 6.5 si 8.75 grupate alfabetic dupa sala de examen.
Nu ma consider profesor ci asistent social.
PS Nici la altii nu e mai bine, de vazut „L’Éducation Nationale, un grand corps malade”
http://www.youtube.com/watch?v=cGSnh8akQmg
si comp.
Profesorii sunt la fel de vinovati ca si cei din minister. Multi dintre elevii care intra in bac au fost promovati timp de patru ani aiurea. Profesorii asistenti sunt cei care stau de „sase”, au grija sa nu cumva sa fie elevii surprinsi copiind.La probele orale, care nu pot fi contestate, e cel mai simplu: se intocmesc liste cu elevii care trebuie sa ia zece. Daca indraznesti sa dai cumva 8 sau 9, esti sunat imediat de asa-zisele persoane importante care te trag de urechi: cine te crezi, ce faci acolo? La evaluarea lucrarilor scrise, cei mai importanti au comisie speciala: lucrarile insemnate, la propriu si la figurat, sunt alese si distribuite unei comisii care stie ce are de facut/luat. cei mai putin importanti, isi transmit semnele pe acre le au pe lucrari(cuvinte repetate, taiate, etc) si membrii comisiei vin din clasa in clasa si verifica fiecare top de lucrari, in cautarea celor „alese”…S-ar putea discuta si despre relatia dintre salarii si demnitate, care influenteaza pe care…
Eu am 57 de ani si pe vremea mea BAC-ul era BAC.
Se invata tot , se stia ca s-ar putea sa ai la examen orice subiect si …gata.
De ce publicarea subiectelor pe internet?
Nu inteleg.
Ar insemna ca toata materia invatata se limiteaza doar la subiectele publicate in final.
Deci…s-a invatat in van tot ce s-a invatat, mai putin subiectele publicate.
In plus, cum sa se vada originalitatea in teze daca elevii invata pe de rost zeci si zeci de comentarii si asta din marea lehamite de mai citi literatura.
Nu-i un semn bun deloc.
Eu chiar as da un punct in plus pentru originalitate la toate tezele de examen , fie de la tezele cu subiect unic, fie de la BAC. Sa se vada mai ales aportul elevului si nu al culegerilor pe care le memoreaza.
Din ce in ce mai multi elevi spun pe forum-uri ca doresc examen de admitere la facultate si nu examen de dosare.
Asta este un semnal de alarma cred.