Despre învăţare şi dezvăţ
- 04-09-2008
- Nr. 439
-
Aura TARAS SIBISAN
- Actualitate
- 1 Comentarii
Sînt atît de multe de spus despre învăţămîntul românesc, încît nu ştiu exact cu ce să încep. Poate o scurtă privire retrospectivă, din perspectiva cuiva care a parcurs multe etape ale acestui învăţamînt, ar fi de folos. În „epoca de aur“, şcoala se baza pe transmiterea de cunoştinţe, cît mai multe, cît mai dense cu putinţă. În liceu ni se spunea că avem posibilitatea să optăm pentru cît mai multe specializări, pentru că şcoala ne pregăteşte temeinic pentru, la modul teoretic, orice domeniu am dori să aprofundăm. Era epoca „societăţii multilateral dezvoltate“, şi şcoala se străduia să fie în acord cu cerinţele acestei societăţi. Desigur că aceasta era o utopie, o mare „gogoaşă“ servită de sistem, pentru că în liceu nu era posibil să te pregăteşti temeinic la toate materiile, şi, mai important, cine voia să studieze mai departe avea deja conturat domeniul pe care dorea să-l aprofundeze, la facultate, şi pregătirea era focalizată, mai ales în ultimii doi ani de liceu. Ceea ce nu oferea şcoala, elevul căuta la învăţămîntul paralel, al meditaţiilor. Acesta ajuta liceanul să dobîndească cunoştinţe aprofundate, în domeniul în care dorea „să dea mai departe“, cum se spunea. În cea mai bună formă a sa, […]
Credeam ca o sa gasesc, in sfarsit, solutii concrete. Surprinderea unor realitati neplacute in ambele sensuri , evidente pentru dascali, dau impresia de deja-vu. Sincer, m-am plictisit de „sesizari” si recomandari de „dezvat”, mai ales atunci cand nu se ofera cateva solutii. Cele sugerate mai sus sunt generale. Cumva explica un ideal educational, dar demersul concret in a-l atinge cum se face ? E usor de spus. Cred ca in cazul articolului de fata, cu siguranta redactat cu bune intentii, se potriveste o jumatate dintr-un aforism si anume ca: „Cel care nu poate da exemplul personal, da sfaturi”. Nu vreau sa par rautacios, dar pentru a infirma cele spuse anterior astept un viitor articol cu solutii concrete, aplicate la clasa, chiar daca vor avea un caracter personal.