Bisul. Între receptare şi interpretare
- 12-03-2009
- Nr. 465
-
Mihai COJOCARU
- Arte
- 2 Comentarii
Aproape că nu există concert de muzică clasică la care, în încheiere, să nu se cînte cel puţin o dată în plus. Prin natura sa de post scriptum, bisul lipseşte de pe afiş, dar poate schimba traiectoria serii. Pentru unii, surplus de serviciu, pentru alţii, colac de salvare, bisul exercită atracţia ambiguă a promisiunii unei ieşiri triumfale, situate între amintirea gloriei şi împiedicatul pe scări. Apărut prin secolul al XVII-lea, strigătul publicului dornic de retrăirea plăcerii s-a făcut auzit mai întîi în – pe atunci – tînăra arenă a operei italiene. Departe de a fi o solemnă sală de spectacole, spaţiul aranjat ad hoc pentru muzică sau construit pe cheltuiala vreunui mecena semăna mai mult cu un show rock de astăzi: îmbulzeală, gălăgie şi reacţii spontane. În lipsă de CD-player, spectatorii cereau cît mai multă variaţie şi repetarea ariilor inspirate, pe care le fredonau apoi în grup, în drum spre casă. Apărut în chip de chiot, bisul şi-a luat apoi un avînt care avea să facă istorie, una mai lungă şi mai răsunătoare decît a tuturor interjecţiilor din timpuri mai recente şi mai sportive. Ca orice răbufnire emoţională, bisul nu ţine seama de reguli. Ca paznici ai acestora, unii […]
Bravo, Mihai! Scrii foarte bine: ritm, verva, subiecte interesante si informatii inedite. Mai usor cu „superlativele absolute” in cronica de concerte. Dar, de fapt, daca sunt exprimarea autentica a entuziasmului tau, poate ca nu-i asa mare bai…
Felicitari inca odata!
Foarte fain articolul.Amuzant. In sfarsit ceva deosebit. Bravo!