Douăzeci/húsz
- 04-02-2010
- Nr. 511
-
Mátyás FAZAKAS
- Actualitate
- 1 Comentarii
În octombrie 2009 a avut loc la Tîrgu Mureş premiera spectacolului Gianinei Cărbunariu, 20/20, la Teatrul Yorick, din subsolul Bastionului Măcelarilor din cetatea medievală a oraşului. O sală mică, cu scaunele dispuse de jur-împrejurul scenei, astfel încît toată lumea să poată vedea pe toată lumea. 2009 októberében került sor a marosvásárhelyi Mészárosok bástyájának alagsorát képez˝o Yorick Stúdióban Gianina Cărbunariu 20/20 cím˝u el˝oadásának bemutatására. Egy kis terem, a színpadot majdnem teljes mértékben körülölel˝o székekkel, különös gonddal a láthatósági viszonyok biztosítására. Înainte să intru la spectacol, am încercat să citesc despre eveniment pe Internet; n-am prea reuşit, găsisem doar comunicatul de presă care anunţa că e vorba despre un spectacol ce tratează evenimentele din martie 1990 din Tîrgu Mureş. Eram foarte curios şi aveam şi de ce. A se şti că eu sînt mureşean, am şi terminat liceul în acelaşi oraş, tot prin naştere sînt şi ungur, maghiar, dar cea mai mare parte a copilăriei mi-am petrecut-o în Bucovina, unde în casă vorbeam o limbă şi afară sau la şcoală alta. În 1990, am înţeles că se întîmpla ceva între români şi unguri. Ne-am şi dus acasă în Mureş la o săptămînă după evenimente, dar eu nu ţin minte să fi văzut […]
Nu stiu cine este Matyas Fazakas, dar felul cum scrie il recomanda drept spectatorul ideal, pe care si l/ar dori orice regizor. Nu stiu cum a facut, dar textul pe care/l semneaza are la rindul lui valoare de document, are structura si tensiunea unei relatari live, in timpul lecturii am avut sentimentul ca autorul cronicii imi transmite in direct, de la fatza locului. Textul lui matyas e o marturie despre ce inseamna intilnirea cu o oferta de comunicare AUTENTICA. Se invoca pe toate drumurile termenul asta, autentic, dar rar se intimpla ca un gest de comunicare sa lucreze in fiinta ta, asa cum depune marturie matyas ca a lucrat asupra mintzii si sufletului sau curajosul spectacol construit de gianina carbunariu. Din tot ce am citit despre 20/20, chiar cred ca este cel mai curajos experiment teatral postdecembrist. Nu cred ca e nevoie sa argumentez pe ce teren periculos/alunecos s/a aventurat gianina, si uite ca a reusit sa transforme terenul asta intr/un spatiu de dialog autentic, de unde participantii transmit marturii despre cum au reusit ei a recunoaste/intelege lucruri pe care, pina la intilnirea cu 20/20, nu le/au putut intelege. Asta inseamna dialog autentic. Bravo, Gianina!
Dincolo de vorbele de mai sus, am inceput demersurile pentru a aduce 20/20 si la intilnirea cu spectatorii din sfintu gheorghe de covasna. Cam prin aprilie vreau sa se intimple intilnirea asta. Bravo si observator cultural, aveti un numar exceptional, va parcurg paginile pe nerasuflate, cind v/am vazut sumarul, m/am repezit asupra lui ca un infometat!