ARTE VIZUALE. Fragmentarea: de la figurativ la abstract
Aurelia MOCANU, Criza clastică
- 28-07-2010
- Nr. 535
-
Dan UNGUREANU
- Arte
- 1 Comentarii
Fragmentul se găseşte la limita dintre obiect şi semn, la limita dintre obiect şi simbol. Mai bine zis, fragmentul balansează între cele două. Obiectul se găseşte în domeniul sculpturii, simbolul, în domeniul semioticii. Fragmentul face două lucruri în acelaşi timp: trimite spre lucru, ca un simbol, şi face parte din el, pur şi simplu. Aurelia MOCANU , Criza clastică, Editura Printech, Bucureşti, 2010 Un tors, în sculptură, este, simultan, o bucată ruptă dintr-un corp întreg şi un simbol al corpului. Fragmentul e tensiunea dintre ciobire, spargere, frîngere, prăbuşire, pe de o parte, care ţin de domeniul strict fizic al distrugerii şi al perisabilului, şi sugestie, aluzie, simbolizare, care ţin de domeniul semioticii. Simbolul, de altfel, aşa cum remarcă autoarea, apare prin fragmentare. „Simbolul“, etimologic vorbind, este un obiect spart în bucăţi, care devine un semn de recunoaştere cînd cel care îl deţine îl poate recompune după linia de ruptură. Acesta e motivul cel mai important pentru care studierea fragmentului în artă e semnificativă: aduce semioticii o contribuţie de care studierea textelor şi limbajului de rînd nu e capabilă. Pictura pictează obiectul întreg, pe cînd sculptura are două capacităţi, diferite, opuse, antagoniste: ciocanul poate călăuzi dalta ca să sculpteze, […]
De unde putem procura cartea?