Nomadism, liberă circulaţie şi „cultura muncii“
- 15-10-2010
- Nr. 546
-
Enikö Vincze
- Actualitate
- 1 Comentarii
În legătură cu „repatrierile“ romilor din Franţa, mulţi actori publici au vehiculat şi afirmaţii privind „cultura muncii la romi“, referindu-se la „refuzul lor de a lucra“. Dar opţiunile ocupaţionale trebuie discutate în contextul factorilor care le modelează. În pofida clasificărilor pe care mulţi le fac între romi şi ne-romi, şi „ei“ valorizează atît familia, cît şi munca, şi sînt ghidaţi de aceleaşi aspiraţii ca şi „noi“ (de exemplu de a avea o viaţă mai bună, caracterizată prin stabilititate şi siguranţă), precum ne arată o cercetare desfăşurată în 2010 de Fundaţia Desire (www.femrom.ro/infopub/2010/raportfinalasupracercetariicalitative_iulie2010.pdf). Atrag atenţia asupra modului periculos în care – în condiţiile în care criza economică afectează mase tot mai largi de oameni – discursul public diferenţiază între „românii“ care suferă pe nedrept efectele acestei crize şi „romii“ care nu vor să lucreze şi-şi merită soarta. Migraţia transnaţională, în cazul multor persoane, este de natură economică sau de subzistenţă, acestea fiind motivate de căutarea unor surse de venit, în condiţiile în care piaţa muncii de acasă oferă tot mai puţine posibilităţi. Dar romii care trăiesc în sărăcia profundă a coloniilor izolate nu au şansa să-şi încerce norocul în străinătate nici din cauza lipsei banilor, dar nici din cauza lipsei reţelelor […]
O falsa problema, noul „tap ispasitor” al Ministerului de Interne si al presedintelui Sarkozy, care se simte tot timpul in campanie electorala, mai ales ca mandatul a trecut de la 7 ani la 5. O incercare de praf in ochi pentru francezul de rînd, care ne se lasa prostit. Adevarata delicventa toata lumea stie ca nu vine de la un portefeuille furat sau de la o mina întinsa la cersit.
Problema Rromilor a fost prima mare problema care, a scos in evidenta faliile Uniunii Europene, In plus, s-a dovedit ca criteriile de piata au fost cele ce au primat „sfintelor criterii” de adeziune in UE,, motiv pentru care Romania si Bulgaria au intrat mult prea prematur in aceasta Europa, care se dovedeste pe zi ce trece din ce in ce mai utopica.
Dar daca tot s-a deschis subiectul, am o intrebare pentru intelectualii din Romania : de ce Romii di Romania sunt cei mai stridenti si cei mai stigmatizati ? Oare problema nu este mult mai adinca, oare ea nu vine de la Romania insasi, ?