MUZICĂ. Jordi Savall şi muzica otomană a lui Dimitrie Cantemir

  • Recomandă articolul
Ideea dialogului între Orient şi Occident pare a fi în vogă de cîţiva ani printre interpreţii muzicii vechi, iar rezultatele s-au dovedit nu de puţine ori fertile, fie că privesc spre lumea musulmană, fie spre Orientul îndepărtat. În această direcţie se înscrie şi albumul Istanbul – Dimitrie Cantemir – Le Livre de la Science de la Musique, realizat sub conducerea lui Jordi Savall şi apărut anul trecut (Alia Vox 9870). În ultimele luni, vestea înregistrării muzicii lui Dimitrie Cantemir s-a răspîndit încet în presa românească, apoi albumul a fost lansat în librăriile româneşti şi cumpărat ca pîinea caldă. În sfîrşit, pe 30 noiembrie, Jordi Savall şi colaboratorii săi au readus în persoană muzicile lui Cantemir, la Iaşi, într-un concert cu adevărat istoric în semnificaţiile sale – la o zi după ce istoricul Ştefan Lemny şi-a lansat versiunea românească a lucrării sale Cantemireştii. Aventura europeană a unei familii princiare din secolul al XVIII-lea. În ciuda mediatizării ieşite din comun de care s-au bucurat aceste evenimente, muzica propriu-zisă a albumului consacrat lui Cantemir a rămas foarte puţin discutată. Acesta e golul pe care recenzia de faţă încearcă măcar în parte să-l umple. De la prinţul Cantemir la compozitorul Kantemiroglu Dimitrie Cantemir a […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }