Action Film

Doina RUŞTI - Patru bărbaţi plus Aurelius

  • Recomandă articolul
Dintre prozatorii care au debutat şi s-au afirmat în ultimul deceniu, Doina Ruşti are probabil cea mai mare mobilitate de formulă, asociată cu o productivitate pe măsură. Venită mai tîrziu la masa generaţiei 2000, ambiţioasa autoare a dat unul dintre cele mai bune romane ale perioadei (Fantoma din moară, 2008), ce nu avea totuşi semnalmentele de autenticism şi jemanfişism din ego-proza mai tinerilor congeneri. Dacă aceasta acoperă, predilect, anii ’80 şi pubertatea erotică din interval a autorului-narator-personaj, cu incursiuni în viaţa de student şi de cămin postrevoluţionar, romanul Doinei Ruşti traversa şi asimila epic întreaga epocă a comunismului românesc, cu distrugerea completă a satului românesc tradiţional.   Complet diferite sînt celelalte volume, de mai scurtă respiraţie, publicate de prozatoare în numai cîţiva ani: de la debutul editorial cu Omuleţul roşu (2004) şi pînă la acest lejer Patru bărbaţi plus Aurelius. Fiecare este scris în alt registru, dar cu o aceeaşi poftă vizibilă de a imagina întîmplări neobişnuite şi a broda scenarii non-realiste pornind de la una dintre ele. Un alt element de legătură, pe deasupra diferenţelor locale, este dat de varierea şi modularea perspectivei narative: aceasta e fie împrumutată de la un personaj la altul, fie schimbată sub unghiul de […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }