Leibniz şi Kant în spaţiul Schengen
- 11-11-2011
- Nr. 600
-
Adrian NIŢĂ
- Focus
- 1 Comentarii
La restaurantul celebrului Chåteau de Schengen din Luxembourg a avut loc sîmbătă, 8 octombrie, dineul de închidere al Celui de-al X-lea Congres Internaţional al Societăţii de Studii Kantiene de Limbă Franceză. Desigur, celebrul Leibniz, cum îl apelează adesea Kant în Critica raţiunii pure, nu a putut participa, dar spiritul său a fost prezent din plin, măcar dacă avem în vedere că acest congres s-a ţinut la cîteva zile după Cel de-al IX-lea Congres Internaţional Leibniz. Înainte de a spune cîteva cuvinte despre aceste două manifestări ştiinţifice de primă mărime din lumea filozofică, să ne reamintim contextul. Cu cîteva zile înaintea începerii Congresului Internaţional Leibniz, România primea vestea opoziţiei Olandei şi a altor ţări europene cu privire la aderarea la spaţiul Schengen (adică acea zonă de libertate de mişcare în care controalele de la frontierele interne ale statelor semnatare sînt eliminate). Principala motivaţie a fost funcţionarea defectuoasă a Justiţiei române (cu tot ce ţine de asta: poliţie, vamă, procuratură, judecătorii, tribunale, curţi etc.), fapt simţit din plin de cel care călătoreşte prin Europa în aceste zile. Se ştie că autorităţile româneşti dau vina pe infrastructura defectuoasă. Dar aceasta este (sau ar trebui să fie) tot efectul politicilor guvernamentale, căci drumurile, căile […]
… ca si alti ginditori ai vremii lui – cu unii L. a corespondat – este/ sunt inca mult prea putin cunoscuti si frecventati in Romania. Ratam astfel inca o sansa, cred, in a aprofunda o cunoastere pe care adeptii originalismului filosofic o repudiaza ca fiind ancilara. Stupizenie regretabila contra careia, mi se pare, dvs., dle Nitza, v-ati angajat in mod salutar (am in biblioteca Leibniz-ul dvs.)