Endemicul plagiat în şcoala românească

  • Recomandă articolul
Întîia oară am plagiat, la scară mică, ce-i drept, în şcoala primară. Nu mai ştiu exact prin ce clasă eram, dar învăţătoarea ne-a dat temă să scriem o compunere în care să folosim „expresii frumoase“. Acestea din urmă erau de găsit în poezii ori în alte creaţii literare. Citeam, selectam ce ni se părea nouă că ar putea intra în categoria „expresii frumoase“, pentru ca apoi să utilizăm respectivele construcţii lingvistice în propria noastră compunere, despre venirea toamnei, a iernii sau mai ştiu eu a cui. Probabil că există o logică pedagogică de dezvoltare a creativităţii în spatele unui exerciţiu de acest tip: în acelaşi timp însă, e totuşi un soi de plagiat. Recunosc, nu mai ţin minte dacă în cadrul respectivelor compuneri eram obligaţi să punem „expresiile frumoase“ selectate de noi între ghilimele. Acesta a fost, oricum, doar începutul. Din gimnaziu încolo, m-am specializat încet-încet în plagiat şi acelaşi lucru l-au făcut aproape toţi colegii mei. Existau, desigur, diferenţieri, mai ales în liceu: unii, foarte puţini, nu plagiau nimic, alţii plagiau doar la anumite materii.  În clasele cinci-opt, la orele de literatură română, profesoara ne dicta comentarii, noi le scriam conştiincios pe caiet. Cînd eram examinaţi, oral sau în […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.