CE GÎNDEȘTE FILMUL? „Integritatea realului“ (II)
Andrei GORZO - Lucruri care nu pot fi spuse altfel. Un mod de a gîndi cinemaul, de la André Bazin la Cristi Puiu
- 19-07-2012
- Nr. 633
-
Cezar GHEORGHE
- Arte
- 0 Comentarii
Am consacrat mare parte a acestui text despre cartea lui Andrei Gorzo, Lucruri care nu pot fi spuse altfel, analizei făcute de cronicarul revistei Dilema veche gîndirii baziniene a cinema-ului pentru că autorul dedică cea mai consistentă parte a volumului său acestei teorii, dar și pentru că adecvarea principiilor realismului lui Bazin la stilul și forma seriei de filme care se încadrează în linia cinematografică deschisă de Marfa și banii lui Cristi Puiu este evidentă în demonstrația sa. Să scrii despre filmele Noului Val românesc nu este ușor (deși s-au scris multe texte… slabe). Dificultatea rezidă în evoluția sinuoasă, nefirească a filmului românesc. Așa cum Alex. Leo Șerban arată în minunatul său eseu Cele două bătăi de pleoapă ale modernității, „Cinematograful românesc a ratat, din motive ideologice, neorealismul anilor ’40 (pe care-l recuperează abia acum), după cum, din aceleaşi motive, n-a reuşit să strecoare mai mult de o mînă de titluri (printre care 100 lei, subestimatul film al lui Mircea Săucan din 1973) inspirate de Noul Val“. În plus, deși mulți stabilesc o filiație între filmele Noului Val și filme precum Reconstituirea, Probă de microfon sau Secvențe, aceste afirmații nu se susțin la o analiză formală. Gorzo este îndreptățit să […]