MUZICĂ/CENTENAR JOHN CAGE. Artă şi hazard: John Cage şi problema zarurilor

Omagiu lui Ambrose Bierce

  • Recomandă articolul
Cineva mă întreba recent dacă mi s-a întîmplat să scriu despre compozitori. Am răspuns: nu, fiindcă în viitorul previzibil aș prefera să-mi reduc la minimum contactul cu muzica prin intermediul literaturii. Doar întîmplarea – hazardul lecturilor mele dezordonate – mă îndeamnă să pun azi pe hîrtie rîndurile care urmează.   Mă voi abține să emit aici judecăți de valoare asupra muzicii lui John Cage. Ar fi, cred, de-ajuns dacă aș spune că o parte din creația lui muzicală a constituit, pentru urechile mele, o experiență sonoră agreabilă. Aș vrea să vorbesc în acest eseu despre Cage mai ales în calitatea sa de scriitor și conferențiar, iar dacă insist în primul rînd asupra celui care a teoretizat și a practicat zarul, stema și pajura, o fac din cauza frecvenței cu care reapar, în discursul lui, noțiunile de hazard și de haos, din pricina accentului pe care, asupra lor, l-a pus chiar el. Iată un exemplu: „[…] Aceasta mi-a permis să mă inițiez, în calitate de compozitor și nu în calitate de savant, în privința modului de a opera al naturii. Și astfel m-am convertit la ideea necesității de a recurge, de exemplu, la hazard. Căci, dacă m-aș fi folosit de muzică […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }