BIFURCAŢII. Cine fură azi un ou?
- 31-05-2013
- Nr. 675
-
Liviu ORNEA
- Rubrici
- 5 Comentarii
Peste mai puțin de o lună, în mai toate universitățile din țară va începe susținerea lucrărilor de licență și a disertațiilor. Anul acesta, noi, profesorii, sîntem obligați să contrasemnăm o declarație de originalitate a studenților-autori. Pasămite, se încearcă stăvilirea plagiatului la acest nivel. E foarte bine. Probabil că altă soluție nu e decît ca noi să fim pedepsiți odată cu studenții dacă nu sîntem destul de vigilenți. Îi plîng însă pe colegii de la facultățile umaniste: acolo e destul de greu să verifici sute și sute de pagini, iar bibliografia e imensă. Pe de altă parte, ce fel de originalitate cerem lucrărilor de licență în domenii teoretice, unde nu se pune problema proiectării sau construirii unui dispozitiv, a unui program ori realizarea unor experimente noi? În ce mă privește, sînt foarte mulțumit dacă studenții mei dovedesc că au înțeles niște capitole de carte sau articole care depășesc cursurile făcute. Dacă înțeleg și dacă reușesc să prezinte ce au înțeles „cu cuvintele lor“ – care, totuși, nu pot fi cu mult diferite de ale surselor. Iar dacă studentul reușește să completeze singur părțile din demonstrații lăsate de autori drept „evidente“ (de multe ori, ca să te convingi de evidența asta e […]
Post scriptum: boul este, dupa parerea mea, o fiinta mai simpatica; este o fiinta indelung rabdatoare, ca in fabula. Bou este acela care sta si priveste cum se fura oul. De aia, intr-o zi, l-au furat si pe el, pe bou. Asta ca sa raspund si la invitatia de a comenta articolul.
O, ne place – place – place, vorba cantecului. De ce sa-i plangeti pe colegii de la „facultataile umaniste”? chiar de acolo ar putea incepe trierea. Iertat imi fie, dar – cand vad cine scapa in ultima vreme din facultatile umaniste – „ma cuprinde o tristete iremediabila”, vorba poetului. Colegilor Dv.de la facultatile umaniste le-as sugera sa organizeze interviuri, pur si simplu, probe de aptitudini, ca la Teatru, dictie si maniere elegante, o proba de ortografie si de caligrafie, chiar si ureche muzicala. Verificarea capacitatii de analiza si sinteza, originalitate si creativitate, scriere dupa dictare si alte „jocuri si jucarii”. In felul acesta s-ar putea salva si o tona de hartie, pe care viitorii absolventi ar putea sa o doneze – drept multumire – pe unde este nevoie mai mare. Ce ziceti de capacitatea de exprimare orala? Dar ce ziceti de intrebarea: „care sunt cele mai frumoase versuri pe care le-ai memorat in timp ce invatai la I.L.R?” Sau „in ce scop vrei sa ajungi in invatamant?” – si sa fie picat daca raspunde cu un glas blond „pentru ca imi plac copiii si – vai – as face totul pentru ei”. Ca in bancul acela: „silva – sil-va-e/la toamna, tataie”. Odata, la un examen, am fost foarte suparata pe un profesor pentru ca am sesizat ca parea neplacut impresionat (ma rog, ma exprim elegant), cand, la un examen la lingvistica, o colega a noastra i-a spus ca venise la umanisti de la un liceu de ceva mecanica, nu stiu exact. Culmea este ca acum vreo doi ani, dupa douazeci de ani de la examenul acela, l-am inteles. Anul trecut am citit in paginile acestea un articol al domnului Serban Foarta, care parea amarat sau dezgustat de faptul ca nici una, nici doua, toata lumea ia 10(zece) la gradul I. Ironiza grozav chestia asta. Nu m-am suparat ca altadata pe profesorul meu. Nu a priceput nimeni de ce nu mi-a fost rusine ca nu am luat zece la examenul pentru gradul did.I. Pe de o parte pentru ca stiam cum am muncit – cu sufletul la gura, de m-au durut toate oasele, (de i-as fi povestit si dlui S.F.) pe de alta parte pentru ca stiam cum isi adunasera altii paginile – ca sa fie cat mai multe – si care fusesera culese de toti ceilalti membrii ai familiei care aveau competente digitale si care mai stiau sa extraga niste niste citate din opere. Hein? Studentii-autori de la matematica sa comenteze si cateva versuri scrise de Ion Barbu, ce ziceti de asta? Ori sa alcatuiasca o lucrare in care sa convinga asistenta ca ar putea preda cu adevarat matematica, pornind de la afirmatia ca matematica este cea mai morala dintre discipline (ideea nu-mi apartine, dar am citit-o intr-o carte a Acad.Solomon Marcus). Ca sa nu mai creasca copilul cu ideea ca nu-i place matematica, sa nu plece in viata cu handicapul acesta, cu acest fals esec, din cauza ca a avut un profesor care nu l-a invatat sa gandeasca pentru ca nu a avut rabdare sa-i dezvaluie poezia limbajului matematic. Nu-i prost cine mananca, e prost cine dumica, zice un intelept anonim, din popor. Adica: daca vrei sa intri in politica, pentru ce iti trebuie doctorat, fatul mieu? Nu ar fi mai simplu asa, decat sa ne facem tot noi de c…uitandu-ne la fostul pionier care este acum in cap de masa si-i dojeneste cu un zambet de tanar tatuc pe ministrii adunati la sedinta?
Nu exista experimente noi in domenii teoretice? ba bine ca nu; macar pentru cei care vor sa se faca (si) profesori. Hop s’a – s’a.
Cand a fost prins cu mata in sac, Mang a venit cu scuza: „Da, este un plagiat, dar nu l-am scris eu. A fost publicat in numele meu, fara stirea mea.”
Cred ca scuza asta i s-ar potrivi mai degraba lui Ponta. (Numai ca nul-ar ajuta deloc. Dimpotriva.) El ar putea sa spuna: „Da, teza mea e plagiata, dar n-am scris-o eu.”.
Nu cred ca Ponta, pe care sistemul il pregatea inca de pe atunci pentru o cariera politica, a avut timp si rabdare sa scrie o teza, fie ea si plagiata. Cel mai probabil i-a scris-o altcineva.
Domnule „lucid”,
Din moment ce invocati liceul Sf. Sava, presupun ca va referiti la Facultatea de Matematica din cadrul Universitatii Bucuresti, unde admiterea se face prin concurs. Ca atare „mizilieanul” nu-i poate lua locul „sfantului” decat daca este mai bun decat el (sau, Doamane fereste, cadrele didactice care corecteaza la respectiva admitere sunt incompetente sau rau voitoare).
Perfect diagnostic al jalnicului invatamant al rrrominichii. Ieri tiocmai am aflat ca inca din vara lui 2012 abramburica decisese subiecte de bacalaureat diferite, dar generand diplome de valoare IDENTICA. Sa vedeti acum bacaloriati cu 10 la matematica – subiect cat face 5×5? – de la colegiul tehnic Mizil (fieful electoral al \”indrumatorului\” plagiatului copy-lotului) ca ocupa locul bugetat la facultatea de matematica cuvenit unui absolvent de mate-fizica de la Sf. Sava care a luat doar 9.50 la bacalaureat. Ce o sa mai duduie fabricile de diplome din toamna! Asa este: rusine nu incape iar teama nici atat.