Jurnal TIFF 1: Simplitate şi frumuseţe. Dezarmante
Corespondenţă de la Cluj
- 04-06-2013
- Nr. 676
-
Cezar GHEORGHE
- ON-LINE - ACTUALITATE
- 2 Comentarii
Transilvania International Film Festival Cluj-Napoca (31 mai – 9 iunie 2013) este în plină desfășurare. Pe parcursul festivalului, revista Observator cultural vă oferă un jurnal de cinefil on line scris de redactorul nostru, criticul de film Cezar Gheorghe (Redacția). Scriind un jurnal de festival trebuie să fii deplin conștient de limitele speciei. Ca orice jurnal, va fi incomplet, subiectiv, fragmentar și intermitent, un decupaj și un montaj care, la fel ca în cazul turnării unui film, nu va putea folosi toate dublele „filmate“. Să scrii despre cinema înseamnă să crezi într-o anumită „utopie“, să „traduci“ în scris o experiență (aceea de a vedea un film) și o serie de afecte (modul în care experiența irepetabilă de a urmări un anumit film acționează asupra corpului și asupra conștiinței spectatorului), care nu au nimic de a face cu scrisul, să fii apărătorul unei anumite preferințe (de gust) sau, dimpotrivă, să exprimi dezaprobarea totală față de un anumit mod de a face film; pentru ca apoi să desprinzi dintr-o experiență singulară un anumit aer al timpului, un stadiu de evoluție a cinema-ului din acel moment. Fiindcă – nu-i așa? – „sentimentul“ cinematografic al realității vine întotdeauna dintr-un foarte pronunțat simț al actualității. „Dragostea“ […]
Maybe it was a bit of an overstatement, but compared to the trials and restrictions that the director of Wajda had to endure her argument from the Q & A seemed to lack critical insight. My exact statement was that a director working in the United States has no restrictions when it comes to freedom of expression. I never said that a director working in the US has unlimited freedom. A director working in the US never had the problems with censorship that someone like Alexandru Tatos or Lucian Pintilie had to deal with in a country like Romania. So, toutes proportions gardées, I still think that her argument is not convincing.
To say that artist and filmmakers and individuals in the United States have unlimited freedom would be a raging generalization and a highly misguided statement.