„Duşmanul poporului“ are 16 ani

  • Recomandă articolul
Tipografic Majuscul, cel mai recent spectacol al Gianinei Cărbunariu, care a avut de curînd premiera la Teatrul Odeon (20 septembrie), transpune teatral un subiect încă sensibil pentru societatea românească: ce a însemnat Securitatea, ce amploare a avut cu adevărat şi cît de mare este, în prezent, transparenţa cu care sînt tratate acţiunile sale şi membrii acesteia. Citind cartea lui Marius Oprea, Şase feluri de a muri, Gianina Cărbunariu s-a oprit asupra cazului unui elev, Mugur Călinescu (care, în 1981, avea 16 ani, iar peste patru ani avea să moară de leucemie, boală despre care se presupune că-i fusese provocată), care a fost luat în vizorul Securităţii după ce a fost prins scriind pe ziduri mesaje „subversive“ (precum „Vrem libertate“, suspectat că ar fi fost „corupt“ de ceea ce auzea la Radio Europa Liberă). Pentru realizarea proiectului, Gianina Cărbunariu a beneficiat şi de ajutorul istoricului Mihail Bumbeş, care i-a oferit o copie a dosarului „Elevul“ şi interviuri cu doi dintre agenţii de Securitate care s-au ocupat de cazul lui Mugur Călinescu. Spectacolul face parte dintr-un proiect european Vieţi paralele – Secolul XX văzut prin ochii Poliţiei Secrete, la care participă artişti din ţări foste comuniste şi care îşi vor expune creaţiile […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }