Trecut ascuns, trecut măsluit, trecut idealizat
Alina MUNGIU-PIPPIDI – De ce nu iau românii premiul Nobel
- 07-08-2014
- Nr. 734
-
Iulia DELEANU
- SOCIETATE
- 2 Comentarii
Survolînd cu vervă, siguranţă de sine, incisivitate „cuibul de cuci“ de acasă, Alina Mungiu-Pippidi îşi spune punctul de vedere, în De ce nu iau românii premiul Nobel, asupra aproximativ tuturor nevralgiilor noastre sociale din prezent, cu rădăcini în anii inter- şi postbelici. E convinsă că trecutul ascuns, trecutul măsluit, trecutul idealizat sînt tot atîtea forme de patologie a memoriei, care, mai devreme sau mai tîrziu, sfîrşesc prin a schimonosi conştiinţele. Că patriotismul se măsoară prin sinceritate, nu prin menajament păgubos; prin sincronizare cu universalul, nu prin provincialism. Ideea Statului paternal a creat ţarcul, oportunismul mimilor care-l serveau – butaforia. Xenofobia latentă a preschimbat internaţionalismul aşazisului comunism din prima fază în naţionalism „roşu“. Cum arată viaţa noastră de după ’89? Show business. Numitor comun – putere de cumpărare. Cenzura – înlocuită cu rata de audienţă obţinută prin minimă rezistenţă la bun-gust; sobrietatea scorţoasă – cu aroganţa vulgară; vechiul „limbaj de lemn“ – cu noul „limbaj de lemn“ făcut din „competenţe“, „abilităţi“, „prioritizări“ etc. Unghiul din care se poziţionează autoarea e europenismul, pe care nu-l defineşte, dar care infuzează fiecare pagină: europenism ca valoare a priori fie şi numai datorită atacurilor mai mult sau mai puţin afişate ale extremiştilor la adresa […]
Ionesco nu a cerut niciodata recunoasterea evreitatii sale prin linie materna conform normelor halukah. Ionesco si-a iubit si respectat mereu mama (cu viitorul prefect cred liberal avea el ce avea), dar intotdeauna, repet, intotdeauna s-a considerat scriitor FRANCEZ. Nici roman, nici evreu, desi si-a afirmat partea de romanitate pana la sfarsitul vietii, spre deosebire de evreitate de care nu a vorbit mai deloc.
„Eugen Ionescu este evreu după mamă; deci evreu halahic din punct de vedere mozaic, acceptat de comunitatea evreiască ortodoxă. Se refugiază la Paris, îngrozit de discursurile lui Hitler. Eliade şi Cioran sînt adepţi declaraţi ai mişcării legionare. Ei, da, pleacă în calitate oficială”.
Nu prea inteleg rostul precizarilor privind „originea evreiasca” a lui E Ionesco, de care el nici nu prea vorbeste.
Iar in privinta diferentelor fata de Cioran si Eliade, trimisi oficial peste hotare, Ionesco a avur deasemeni o functie oficiala la Legatia romana de la Vichy,
Mici discrerpante, ca si altele. Àle autoarei? Àle autoarei articolului?