Protestul FILIT – o punere în context
- 03-07-2015
- Nr. 779
-
George ONOFREI
- Actualitate
- 1 Comentarii
Imediat după ce organizatorii FILIT au anunţat suspendarea ediţiei din 2015, a apărut întrebarea aceasta – ce i-a supărat, totuşi, aşa de tare pe organizatorii FILIT? O întrebare legitimă, cu atît mai îndreptăţită din partea celor care nu şi-au făcut vreun hobby ciudat din a urmări scena politică şi culturală ieşeană. Înainte de a ajunge la explicaţii mai amănunţite, voi încerca să creionez puţin contextual local. Iaşiul are o tradiţie a dărîmării evenimentelor culturale complexe. În ultimele două decenii şi jumătate, oraşul a fost văduvit, rînd pe rînd, de manifestări precum: Festivalul Periferic (organizat de Asociaţia Culturală Vector), un eveniment unic în peisajul est-european al artelor vizuale (în lipsa unei susţineri a comunităţii locale, acesta a fost închis de către organizatori), Festivalul de dans contemporan EuroDans, Festivalul Internaţional de Teatru „Avram Goldfaden“, Festivalul de Jazz „Richard Oschanitzky“ sau, recent, Festivalul de Teatru Perform. Sînt evenimente care, în logica continuităţii, ar fi putut determina un profil cultural bine articulat al Iaşiului, atît pe scena culturală naţională, cît şi internaţională. Ce s-a pus în loc? Spre exemplu, municipalitatea a cheltuit peste 11.500.000 de lei în anul 2008 pentru un fantomatic proiect „Iaşi 600“ (marca 600 de ani de la atestarea documentară a […]
Intreruperea Festivalului de la Iasi mi se pare scandaloasa. Nu cunosc culisele politice ale ascestei samavolnicii, dar pot spune ceea ce am vazut ;la sesiunea de anul trecut, cand am participat impreuna cu poetul american Edward Husrch, directorul Fundatiei Guggenheim, a fosot de cel mai bun nivel intelectual si organizatoric. Este regretabil ca penibila noastra clasa politica inca nu intelege importanta (inclusiv politica) pentru Romania au unor izbutite evenimente culturale de anvergura ca acest Festival.