SEMNAL EDITORIAL: „Orfanii Estului“ de Constantin Pârvulescu
- 17-07-2015
- Nr. 781
-
Mihai FULGER
- Arte
- 0 Comentarii
La prestigioasa editură academică americană Indiana University Press a apărut recent un important studiu filmologic al unui autor român: Orfanii Estului: Cinematograful est-european postbelic şi subiectul revoluţionar (Orphans of the East: Postwar Eastern European Cinema and the Revolutionary Subject) de Constantin (Tinu) Pârvulescu. În filmele est-europene ale perioadei comuniste, reprezentarea orfanului a devenit puternic conotată politic, acest trop cinematografic întruchipînd tensiunile rezultate din redresarea de după război şi din încleştarea cu un viitor nesigur, sub comandă sovietică. Analizînd pelicule produse în Ungaria, RDG, Cehoslovacia, România (Faleze de nisip de Dan Piţa) şi Polonia, autorul trasează, în aproape 200 de pagini, modul în care cinematograful a imaginat şi a dezbătut condiţia subiectului postbelic şi „omul nou“ al comunismului est-european. Cartea a fost recenzată elogios de nume însemnate ale domeniului filmologic, precum Ewa Mazierska (University of Central Lancashire) şi Catherine Portuges (University of Massachusetts-Amherst). Constantin Pârvulescu, profesor şi cercetător afiliat Universităţii de Vest din Timişoara, Universităţii din St. Gallen (Elveţia) şi – din septembrie – Institutului pentru Cultură şi Societate al Universităţii din Navarra (Spania), este coordonator, alături de Robert A. Rosenstone, al unui alt volum remarcabil, Un ghid al filmului istoric (A Companion to the Historical Film, Blackwell-Wiley, 2013).