Limbajul cinematografic pe înțelesul liceenilor

  • Recomandă articolul

La final de an școlar, la Filme pentru Liceeni închidem catalogul filmelor bune cu pelicula ”Louder than Bombs” / ” Înapoi acasă” și lecția despre limbajul cinematografic.
Cel de-al treilea lungmetraj realizat de regizorul Joachim Trier și primul său film în limba engleză are în centru povestea familiei Reed, la câțiva ani după moartea lui Isabelle (Isabelle Hupert), mamă, soție și fotograf de război și impactul acesteia asupra celor doi fii: Conrad (Devin Druid), Jonah (Jesse Eisenberg) și a soțului, Gene (Gabriel Byrne). Cu o structură narativă complexă, filmul prezintă o serie de perspective asupra personajului Isabelle și o serie de ipoteze asupra accidentului care a dus la dispariția sa, liceenii fiind expuși unei opere cinematografice reprezentative pentru îmbinarea planului prezentului, cu cel al trecutului (flashback-urile) și cel posibil dar nu real, care conține visele, închipuirile și procesele mentale ale personajelor.
„Louder than Bombs” este dezarmant de tăcut, în contrast cu titlul omonim al albumului formației The Smiths. Emoțiile ascunse sub forma unor remarci caustice, priviri tăioase și lungi momente de tăcere pot genera un impact mai mare decât o dramă explozivă.” (A.O. Scott pentru New York Times)
De asemenea, filmul acoperă și o arie tematică foarte vastă, la finalul vizionării, elevii sunt invitați să discute cu speakerii Filme pentru liceeni despre importanța comunicării inter-generaționale pornind de la dificultățile pe care le întâmpină personajele din film, despre fotografia de război și manipularea prin imagini, șocul post-traumatic și nu în ultimul rând, influența jocurilor video în viața adolescenților.
În completarea filmului, liceenii vor parcurge o serie de activități și vor deprinde un set de cunoștințe din sfera limbajului cinematografic. ”La fel ca literatura, cinematografia este un mijloc de comunicare și, prin urmare, se folosește de un limbaj specific. Această lecție explorează elementele majore ale acestui limbaj: diversitatea planurilor, mișcările camerei, unghiurile de filmare și montajul. Prin înțelegerea și identificarea acestora putem face primii pași în analizarea unui film, adică putem să ne dăm seama cum funcționează limbajul cinematografic.” (extras din lecția de cinema disponibilă pe www.filmepentruliceeni.ro). Pentru a ilustra aceste concepte, lecția vine la pachet cu o serie de extrase din filme precum: „Psycho” (r. Alfred Hitchcock, 1960), „Cel bun, cel rău și cel urât” (r. Sergio Leone, 1966), „Melancholia” (r. Lars von Trier, 2011), „Victoria” (r. Sebastian Schipper, 2015) sau „Înapoi acasă” (r. Jochim Trier, 2015).
12 05 2016 01

Despre organizatori:
Înființată în 2007, Asociația Culturală Macondo deține o experiență considerabilă în dezvoltarea de proiecte în domeniul cultural, cu precădere în cel cinematografic, dar și în distribuția de filme de artă pe piața din România.
Lanterna Magică este un club internațional de cinema pentru copii, fondat în Elveția, cu o existență de peste 20 de ani. Obiectivele sale constau în încurajarea tinerelor generații în studiul culturii cinematografice și în oferirea de instrumente pentru a înțelege imaginile cu care ei interacționează zi de zi.
Proiectul „Filme pentru liceeni” este co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.
Proiectul „Filme pentru liceeni” este susținut de Centrul Național al Cinematografiei, Primăria Sectorului 5, Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice, Inspectoratul Școlar București, Casa Corpului Didactic București, Reprezentanța Comisiei Europene în România, Direcția Municipală Pentru Cultură, Învățământ, Sport și Tineret Slobozia, Casa Corpului Didactic Ialomița, Casa Corpului Didactic Olt, Inspectoratul Școlar Județean Harghita, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu, Inspectoratul Județean Școlar Ialomița,Inspectoratul Școlar Județean Olt,Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Casa Corpului Didactic Dâmbovița, Casa Corpului Didactic Timiș, Casa Corpului Didactic Giurgiu, Cinema Elvira Popescu, Casa de Cultură a Municipiului Toplița, Centrul Cultural Municipal Caracal, Ambasada, Hollywood Multiplex Bucuresti Mall.
Proiectul este promovat și susținut de partenerii media: Kiss FM, Kiss TV, Femeia, Revista Ioana, Femeia de Azi, www.parinti.com, www.femeia.ro, www.revistaioana.ro, www.renne.ro, Cinemagia, Observatorul Cultural, Super Bravo Girl, Revista Știință și Tehnică, Revista FiLM, Revista LZR, www.ziarulmetropolis.ro, www.suntparinte.ro, www.edu-news.ro, www.examenultau.ro, Cinema RX, Historia, www.aarc.ro, www.cafegradiva.ro, www.movienews.ro, www.urban.ro , http://www.ziarultimisoara.ro/ .

Asociația Macondo susține București 2021 – oraș candidat la titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021. Află mai multe pe www.bucuresti2021.ro.

https://www.facebook.com/filmepentruliceeni
http://filmepentruliceeni.ro/

object(WP_Term)#13050 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }