Zece zile de teatru independent la Festivalul UNDERCLOUD

  • Recomandă articolul
eugen-gyemant-cistigator-undercloud

Eugen Gyemant, cîştigător UNDERCLOUD

Cea de-a noua ediţie a Festivalului Inter­na­ţional de Teatru Independent UNDERCLOUD a avut loc în perioada 22-31 august 2016 şi, după mulţi ani de desfăşurare la Muzeul Ţăranului Român, a avut o nouă gazdă anul acesta, care l-a adus mai aproape de centrul istoric: Arcub Gabroveni. Au fost zece zile de spectacole de teatru din ţară şi din străinătate – este cea de-a treia ediţie internaţională –, evenimente dedicate oamenilor de teatru, dar şi publicului dornic să cunoască mai bine diverse aspecte din domeniu: workshopuri ţinute de personalităţi din lumea teatrului românesc şi internaţional (Marian Râlea, AlisterO’Loughlin, Elena Kovalskaya, directoarea artistică a Centrului Teatral Meyer­hold din Moscova), dialoguri teatrale: întîlnirea „Face to face“ cu regizorul Mihai Măniuţiu (acum este director al unui teatru de stat, Teatrul Naţional din Cluj, dar, în anii ’90, pornise la drum alături de Marcel Iureş în sfera încă nouă a teatrului independent în România), în cadrul căreia s-a dezbătut situaţia teatrului independent şi s-a vorbit despre principalele probleme cu care se confruntă ar­tiştii independenţi.

Tot în cadrul UNDERCLOUD, Chris Simion, directoarea Festivalului, a anunţat lansarea proiectului Griviţa 53 – primul teatru independent construit în România, proiect care a beneficiat de girul multor personalităţi, printre care Pascal Bruckner, care va fi preşedinte onorific al noului teatru. Un alt eveniment special a fost lansarea primei piese de teatru scrise de romancierul francez: Crăciun la palat (în traducerea Alinei Ciulacu) este o comedie politică şi cu numeroase accente critice la adresa abuzului de putere. Preşedintele Franţei, în ziua de Crăciun, pe care trebuie să şi-o petreacă singur, alunecă rapid de la gesturi aparent de bunătate la tiranie. Nedorind să îşi petreacă singur sărbătorile şi sătul de responsabilităţile pe care le are, încearcă să facă schimb cu bărbierul său – un fel de Prinţ şi cerşetor al secolului al XXI-lea. De aici, se nasc numeroase încurcături care scot şi mai mult în evidenţă incompetenţa preşedintelui şi dorinţa lui de a scăpa de responsabilităţi şi de a le arunca pe umerii primului venit, indiferent de consecinţe. O piesă ce frizează absurdul şi care vorbeşte nu doar despre societatea franceză, ci despre întreaga societate contemporană.

Omul-pernă, marele cîştigător al UNDERCLOUD 2016

Omul-pernă, în regia lui Eugen Gyemant (proiect realizat de Fundaţia Calea Victoriei, conceput de Roxana Crişan şi finanţat de ArCuB prin programul „Eşti Bucureşti“ 2015, cu sprijinul GlassPro şi al lui Mihai Rădică, în parteneriat cu Teatrul Act), a obţinut cîteva dintre cele mai importante premii ale celei de-a noua ediţii a Festivalului UNDERCLOUD: Cel mai bun spectacol, Cel mai bun actor, Cea mai bună regie şi Premiul Dada pentru scenografie. La secţiunea Concurs, a concurat alături de spectacolele Nesomn, regia: Arcadie Rusu, Fata din curcubeu, regia: Lia Bugnar, Aleargă, regia: Silvia Călin, HedwigandtheAngry Inch: The Missing Half, regia: Iris Spiridon, Aglaja, regia: Ştefan Lupu, Lungs, regia: Nicolae Constantin Tănase, Liliom, regia: Kovács Zsuzsánna, The Sunset Limited, regia: Andrei şi Andreea Grosu, 30+¸ regia: Alexandru Bogdan, Mălăieş în călcăieş, regie colectivă, şi Sîmbătă: averse, regia: Matei Lucaci-Grunberg.

Omul-pernă de Martin McDonagh este o distopie în care graniţa dintre ficţiune şi realitate se estompează, iar creatorul de poveşti ajunge să fie condamnat pentru capacitatea scriiturii sale de a genera realitate. Într-un proces fără judecători, doar cu doi comisari capricioşi şi cruzi („sîntem într-un stat totalitar, chiar crezi ceea ce îţi promitem?“, îi spune la un moment dat comisarul-şef scriitorului acuzat), scriitorul Katurian (interpretat cu fineţe de Ionuţ Grama) este suspectat că poveştile sale – un fel de anti-basme, în care ima­ginează felurite chipuri de tortură şi crimă a unor copii – trec dincolo de pagini. Inves­tigarea unor crime ale căror victime au fost nişte copii leagă poveştile scrise de Katuniar de realităţile înfiorătoare. Katurian, cel care consideră că nu există sfîrşit fericit pe această lume, de aceea şi scrie astfel, descoperă cu oroare că, într-adevăr, poveştile sale au dat naştere unei realităţi urîte: fratele său, Michal (Dan Rădulescu), un tînăr „special“, traumatizat de torturile la care îl supuneau părinţii în copilărie, a vrut să verifice dacă ceea ce scria Katurian chiar era posibil. Michal, un personaj dual, căruia Dan Rădulescu îi dă o neaşteptată latură comică, de inocenţă uneori – căci fusese el însuşi victimă cîndva –, nu poate fi considerat un monstru şi atît, căci lumea în care trăieşte este plină de vinovaţi. Nici măcar scriitura nu este absolvită de vină – Katurian foloseşte scrisul pe post de terapie, dar nu îşi dă seama că monştrii creaţi de el în poveşti pot căpăta viaţă. Înduioşătoare relaţia dintre cei doi fraţi, pe care Ionuţ Grama şi Dan Rădulescu o construiesc cu lejeritate şi naturaleţe.

În universul coşmaresc din spectacolul lui Eugen Gyemant, care îi dă o notă orwelliană, postapocaliptică, povestea Omului-pernă, personaj creat de Katurian, este singura care mai are un sens, cu toată lipsa ei de speranţă. Un spectacol tulburător, apăsător, Omul‑pernă lasă deschis răspunsul la întrebarea: este artistul liber să creeze ceea ce doreşte sau trebuie să-şi privească arta din prisma efectelor pe care le poate avea şi, astfel, să se cenzureze? Iar dacă trebuie să se cenzureze, care sînt limitele şi cine le stabileşte?

În UNDERCLOUD 2016, au fost incluse printre cele mai inovatoare producţii actuale din teatrul independent românesc şi sper că prezenţa lor la Festival a făcut cunoscut publicului un spaţiu teatral independent ofertant şi care merită vizitat pe tot parcursul anului, nu doar în cadrul evenimentelor dedicate.

Premiile Undercloud 2016

 

 

Premiile UNDERCLOUD 2016 au fost decise de juriul format din regizoarea Sanda Manu, directorul de scenă Victor Ioan Frunză, teatrologul Octavian Saiu, actriţa Dorina Chiriac, regizorul şi directorul Teatrului Metropolis George Ivaşcu

 

  • Premiul pentru Cea mai bună actriţă i-a fost acordat Ilonei Brezoianu, pentru rolul din spectacolul Fata din curcubeu, regia Lia Bugnar, producţie Godot-cafe Teatru.

Nominalizări: Alina Mîndru (Mălăieş în călcăieş), Ilona Brezoianu (Fata din curcubeu), Alina Petrică (Aglaja)

 

  • Premiul pentru Cel mai bun actor i-a fost acordat lui Dan Rădulescu, pentru rolul din spectacolul Omul-per­nă, regia Eugen Gyemant, producţie Arcub, Eugen Gyemant, Fundaţia Calea Victoriei şi Teatrul Act.

Nominalizări: Ionuţ Vişan (Liliom), Dan Rădulescu (Omul-pernă), Lucian Iftime (Omul-pernă)

 

  • Premiul pentru Regie a mers către spectacolul Omul-pernă, regizat de Eugen Gyemant.

Nominalizări: Liliom (Kovács Zsuzsánna), Omul-pernă (Eugen Gyemant), Mălăieş în călcăieş (regie colectivă)

 

  • Premiul Juriului i-a fost acordat Teatrului UNTEATRU

 

Premiul pentru Cel mai bun spectacol a revenit spectacolului Omul-pernă, regia Eugen Gyemant.

Distribuţie: Ionuţ Grama, Dan Rădulescu, Lucian Iftime, Cătălin Babliuc/ Andrei Seuşan şi Teodora Iancu

Light design: Alexandru Macrinici şi Alexandru Mihăilă

Scenografie şi costume: Maria Nicola

 

  • Premiul DADA UNDERCLOUD pentru Scenografie: Maria Nicola, pentru scenografie şi costume în spectacolul Omul-pernă. Premiul a fost decis de Iuliana Vîlsan.

 

  • Premiile Speciale UNDERCLOUD, decise de board-ul Festivalului:

 

  • Premiile UNDERCLOUD pentru concept, regie şi interpretare:

Aleargă. Fals jurnal de jogging, regia: Silvia Călin, autor text: Ana Maria Sandu, distribuţie: Nicoleta Lefter, producţie independentă.

(P)ROTAGONISTA de Marco Tesei, regia: Mariana Cămărăşan & Amalia Iorgoiu, cu Florina Gleznea, producţie UNDERCLOUD.

 

  • Premiul TEATRU LIBER – UNDERCLOUD s-a acordat regizorului Mihai Măniuţiu, directorul Teatrului Naţional din Cluj.

 

  • Premiul de Excelenţă s-a acordat actorului AlisterO’Loughlin, pentru performanţa din spectacolul The Tragedian, regia Miranda Henderson. Producţie Prodigal Theatre – Londra.

Adaugă comentariu

object(WP_Term)#13241 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }