Interogînd rutinele teatrului
- 07-04-2017
- Nr. 867
-
Oltiţa CÎNTEC
- Arte
- 0 Comentarii
Tim Crouch e un artist multifuncțional: scrie texte pentru teatru, le regizează și e performer în propriile montări, lărgind înțelesul sintagmei „autor de teatru“ prin asumarea acestor calități creative. Zonele care-l preocupă sînt definiția artei, rostul artistului și relația cu publicul, într-un asemenea perimetru de poetică teatrală plasîndu-și creațiile. Un stejar este cea dintîi piesă a britanicului ajunsă în România, după ce-a cucerit Edinburgh Fringe, în 2005, trezindu-i recent interesul lui Bobi Pricop (traducere: Ionuț Sociu), care a montat-o la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț. Printre constantele artistice ale lui Bobi Pricop, alături de, printre altele, apetența pentru noile dramaturgii, cum să spui o poveste scenică și aportul estetic al tehnologiilor de ultimă oră, figurează și preocuparea pentru stabilirea unui nou tip de abordare a spectatorului, de reconfigurare în acest sens a conținuturilor scenice. Un stejar, de fapt, multe din proiectele lui Crouch exact pe coordonata aceasta se plasează, de regîndire a atribuțiilor și strategiilor receptive ale celor din sală. Abordarea anticanonică a lui Crouch plimbă spectatorul, altădată pasiv, reflexiv, fascinat, dar respectuos, de la distanță, din locuri separate net de scenă, prin teritorii teatrale ce-i sînt, de regulă, inaccesibile. Deteatralizează, include în performativitate etape și elemente ce țin, în […]