A cunoaște o generație
- 05-05-2017
- Nr. 870
-
Victor COBUZ
- DEBUT
- 1 Comentarii
Libertatea adusă de Revoluție s-a întors într-o anumită măsură împotriva generației ’27. Interbelicul era prea ofertant ca să nu devină o sursă de inspirație pentru construcția proaspetei democrații. Modelele culturale premergătoare instaurării regimului comunist au fost acceptate uneori fără nici un filtru. Dacă diferitele forme ale comunismului românesc au făcut imposibilă recuperarea obiectivă a Generației ’27, tranziția către democrație aduce cu sine alte obstacole. Euforia noului început, dublată de un anticomunism ce își forma panteonul din tot ceea ce fusese opus regimului sau ascuns de acesta, a dus la o orbire parțială a opiniei publice. Am fost liberi să mitificăm generația și mai ales vedetele sale. Deși au existat încercări de a nuanța imaginea perioadei (începînd cu eseul Felix culpa scris de Norman Manea în primul an de democrație postdecembristă), intelectualii și opinia publică în general nu au considerat ca fiind justificată o cercetare amănunțită a episoadelor din biografia lui Eliade&comp. ce relevau niște poziții antidemocratice și înclinații către extremism. Un grup de tineri ce se declara la început apolitic ajunge în cele din urmă să pună umărul la ascensiunea extremelor pe scena politică românească. A stabili vinovații și a-i condamna pentru faptele lor nu este de ajuns. Cel mai […]
Klaus Mann a fost 1945 soldat american & corespondent în Germania, pentru Stars and Stripes.
Am citit cu plăcere „Pe strada Măntuleasa”- M. Eliade și Der Wendepunkt. Ein Lebensbericht- Klaus Mann. Nu văd nici o problemă în lectura cărților autorilor prezentați în textul de față. Citesc altfel decît A. Pleșu. El a declarat fastuos că nu acceptă să renunțe la lectura lui M. Eliade și al interbelicelor. Nimeni nu cere așa ceva. Prezentarea autorilor & cărților interbelici (avantgarda de stînga și al autorilor de „dreapta”) în observatorul cultural e binefăcătoare. Limpesește dialogurile & dezbaterile publice românești de azi în mod îmbucurător.
… „…, a dus la o orbire parțială a opiniei publice. Am fost liberi să mitificăm generația și mai ales vedetele sale. Deși au existat încercări de a nuan¬ța imaginea perioadei… … Fascinația pe care publicul larg o are pentru acești autori este subordonată mitului perioadei interbelice, aflîndu-se și într-un soi de cerc vicios cu acesta. Ea este alimentată de el și îl alimentează pe acesta la rîndul ei. Dacă scrierile triadei Eliade-Cioran-Ionescu încă trezesc interesul unui număr mare de cititori „…..
Klaus Mann (…. ….In Klaus Manns Elternhaus gab es vielfältige kulturelle Anregungen. Schriftsteller wie Bruno Frank, Hugo von Hofmannsthal, Jakob Wassermann und Gerhart Hauptmann waren Gäste, ebenso wie der Verleger Thomas Manns, Samuel Fischer. Ihre Eltern lasen ihnen aus der Weltliteratur vor, später rezitierte der Vater aus seinen eigenen Werken. Mit zwölf Jahren las Klaus Mann nach eigenen Zeugnissen jeden Tag ein Buch. Seine Lieblingsautoren als Sechzehnjähriger waren bereits anspruchsvolle Literaten: „In unverminderter Glorie strahlt das Vierergestirn, das um diese Zeit meinen Himmel beherrschte und dem ich mich noch heute gerne anvertraue: Sokrates, Nietzsche, Novalis und Walt Whitman.“…. …….) și Erika Mann au înțeles de la început ca tineri epoca interbelică. Nu au avut dubii în orientarea și activitatea lor publică& publicistică. In nici un caz nu au avut abțineri. Nu au fost deloc politic „neutru”. Mă fascinează de mult timp. Am citit mult.
Klaus Mann ( …….. ….. Klaus Mann führte ein rastloses Leben ohne Lebensmittelpunkt. Im Jahr 1925 hielt er sich häufig in Paris auf, wo er viele französische Schriftsteller kennenlernte wie Jean Cocteau, dessen Werk Les Enfants terribles er 1930 unter dem Titel Geschwister dramatisierte. Der Dichter André Gide, den er als eine Art Übervater sah, wurde sein intellektuelles und moralisches Vorbild. René Crevel, ein surrealistischer Schriftsteller, wurde sein Freund, und durch Crevel lernte Mann den Kreis der Pariser Surrealisten kennen. Aus anfänglicher Sympathie für die künstlerische Bewegung wurde Abneigung, die sich in den Essays Die Avantgarde – gestern und heute (1941) sowie Surrealistischer Zirkus (1943) niederschlug; hauptsächliche Gründe dafür waren die verbissene kommunistische Politisierung und der „Führerkult“ um André Breton,……. … ) e prezentat în ediția Fischer 1987 ca un intelectual european din tinerețe. El a fost adeptul ideii unei comunități europene ( er ging den Weg eines Deutschen, der ein Europäer, und eines Europäers, der ein Weltbürger sein wolte) și universale (Weltgemeinschaft).
Prezentarea în observatorul cultural, autorii & cărțile discutate, îmi place foarte mult. Umbrele trecutului interbelic pot fi împrăștiate. Am văzut la începutul anului 2017 cum o mare parte a cetățenilor în UE28 sunt PRO România și PRO UE. Azi avem mult comun în această uniune europeană, ca cetățeni cu dubla cetățenie. Nu cedăm noilor valuri antieuropene. Mișcarea „identitară”, de la extrema stînga (J.L. Melenchon) și de la extrema dreaptă (Front National) e un pericol politic care trebuie demascat și combătut civic. Klaus Mann a fost soldat american , adversar al dictaturii & antifascist din tinerețe. M. Eliade a fost reprezentant & colaborator al dictaturii ®imului de la București care a declarat în decembie 1941 război SUA.. O deosebire esențială care ilustrează diferențele tinerilor în epoca interbelică.
Mai mult ca tinerii Klaus ( …. Am 9. Mai 1933 schrieb er an den einst verehrten Schriftsteller Gottfried Benn einen Brief, in dem er dessen positive Haltung zum Nationalsozialismus anprangerte. Er warf Benn vor, seinen Namen, einst Inbegriff höchsten Niveaus, denen zur Verfügung zu stellen, „deren Niveaulosigkeit absolut beispiellos in der europäischen Geschichte ist und vor deren moralischer Unreinheit sich die Welt in Abscheu abwendet.“ Benn konterte mit einer offenen „Antwort an die literarischen Emigranten“, die vom Berliner Rundfunk gesendet und anschließend am 25. Mai von der „Deutschen Allgemeinen Zeitung“ gedruckt wurde, in der er den Emigranten das Recht absprach, die Lage in Deutschland zutreffend zu beurteilen.) și Erika Mann, mai puțin ca tinerii activiști interbelici M. Eliade & Cioran…..
Klaus Mann a fost foarte activ politic în SUA (…… 1942 erschien seine zweite Autobiografie The Turning Point (dt. Der Wendepunkt), die er auf Englisch schrieb und später für eine deutsche Ausgabe übersetzte. Das deutsche Manuskript hat Klaus Mann kurz vor seinem Tod im April 1949 noch abschließen können. Die Autobiografie Der Wendepunkt ist jedoch nach eigenen Angaben in der Nachbemerkung der deutschen Ausgabe nicht identisch mit der amerikanischen Ausgabe; Der Wendepunkt ist umfangreicher und endet mit einem Brief vom 28. September 1945, während The Turning Point mit einer Tagebuchnotiz aus dem Juni 1942 abschließt. …. ) după 1933.
Klaus Mann a vizitat 1934 Moscova și a păstrat distanță fată de sovietici, altfel decît ceilalți oaspeți: Willi Bredel, Oskar Maria Graf, Ernst Toller.
Cariera lui M. Eliade e bine cunoscută. Am citit cîteva reviste HUMANIS din anii 1970 la care a colaborat minunat. A avut și aceasta latură de umanist universal, cel puțin în această revistă culturală (merită prezentată) universală și în perioada postbelică cînd a fost în SUA.
Cred că deosebirile postbelice între Germania după 1945 și în România după 1989 au importanță pînă azi. Germania postbelică a fost o țară ocupată de cei patru învingători care au adus „ofițeri culturali” în sectoarele lor. Americanii și englezii au controlat și au îndrumat în sectoarele lor viața culturală, publicistica (Der Spiegel- Rudolf Augstein, Der Stern- Henri Nannen, au primit licențe din partea ocupanților), ziarele, revistele, teatrele. Mulți tineri evrei emigrați cu famillie lor din Germania interbelică s-au întors după 1945 ca ofițeri culturali de ocupație în armata SUA.
Reconstituirea interbelicului românesc și receptarea autorilor rămîne o problemă dificilă cum e excelent prezentat în ediția de față a observatorului cultural. Rămîne mult de scris, mult de discutat PRO so CONTRA. Observatorul cultural al secolului 21 are deja un loc de frunte ca publicație culturală europeană & universală. Elanul tinerilor din epoca interbelică ne poate fi calăuză și avertizare pînă azi.
Ce e de sărbătorit 1918- 2018?
Buchmesse Leipzig 2018 …..