În fiecare an, formatul Festivalului de la Arad, Discuţia Secretă (ajuns la cea de‑a IV‑a ediţie, 8-11 iunie) se schimbă un pic, graţie directorului Festivalului, scriitorul Cătălin Lazurca. De data asta a venit rîndul filmului să ţină capul de afiş, printre invitaţi numărîndu-se regizorul irlandez Lenny Abrahamson, cunoscut pentru multipremiatul său lungmetraj Room, din 2015 (Globul de aur, BAFTA, nominalizat la Oscar etc., cu Brie Larson în rolul principal, care a şi primit Oscarul pentru acest rol), Cristi Puiu, regizor-scenarist, al cărui film de debut, Moartea domnului Lăzărescu (Cannes – Un Certain Regard, TIFF), este trecut de Abrahamson în topul personal al filmelor din toate timpurile pe primul loc, şi Iosif Demian, un regizor român mai puţin cunoscut, care în prezent trăieşte în Australia, invitat la recomandarea personală a lui Cristi Puiu.
În mod previzibil, una dintre temele abordate în discuţiile cu regizorii a fost cea legată de procesul de adaptare a unei cărţi pentru film şi de modul în care se raportează regizorii la cărţile pe care le citesc, context în care Lenny Abrahamson a recunoscut că, inevitabil, simte că nu prea mai citeşte ca un cititor obişnuit, ci ca un regizor aflat în permanentă căutare de subiecte pentru filmele sale.
Cezar Paul-Bădescu a citit fragmente din romanul său Luminiţa, mon amour (2006, Polirom), în paralel cu proiecţia secvenţelor corespunzătoare din filmul lui Cătălin Netzer, Ana, mon amour (2017), adaptare după roman. Cumva, Cezar Paul-Bădescu a părut să reprezinte cealaltă parte a baricadei, în contextul în care s-a arătat mai puţin încîntat de modul în care regizorul a ales să transpună anumite scene din carte. Au mai fost proiectate Adam and Paul, excelentul lungmetraj de debut al lui Abrahamson, o comedie dark, cu doi junkies ca protagonişti, filmul lui Iosif Demian, din 1982, Baloane de curcubeu, o comedie burlescă, extrem de spumoasă, la care s-a extaziat toată sala, ecranizare (ultraaproximativă, conform regizorului) după Fănuş Neagu, cu Doru Vişan în rolul principal, Moartea domnului Lăzărescu (2005) şi lungmetrajul lui Titus Muntean Caravana cinematografică (2009), ecranizare după celebra nuvelă cu titlul omonim a lui Ioan Groşan. Discuţia dintre Cristi Puiu şi invitatul său, Iosif Demian, s-a axat în principal pe istoria filmului, trecut prin numeroase şedinţe de cenzură, oprit de la difuzare o perioadă, din nou ciopîrțit şi proiectat, în cele din urmă, în cinematografe de cartier, fără prea mare expunere.
Printre invitaţi s-a mai numărat şi Adrian Schiop, al cărui roman arhicelebru Soldaţii. Poveste din Ferentari (Polirom, 2013) se află în curs de ecranizare, în regia Ivanei Mladenovic. Schiop (care este şi co-scenarist, împreună cu regizoarea) îşi va juca propriul rol în film (romanul fiind o autoficţiune), deşi se află la primul contact cu actoria.
Mulți dintre scriitorii prezenţi au venit cu cărți foarte noi şi probabil printre cele mai bune de anul ăsta: Tudor Ganea – Miere (roman, Polirom), Ioana Bradea – Înalt este numele tău (roman, Humanitas), Bogdan Coșa – Ultraviolență (roman, Polirom), Liliana Corobca – Caiet de cenzor (roman, Polirom), Bogdan-Alexandru Stănescu – Copilăria lui Kaspar Hauser (povestiri, Polirom), Vlad Drăgoi – Sergio Leone (poezie, Charmides), Vlad Moldovan – Glitch (poezie, Charmides), Cosmina Moroșan – Beatitudine (eseu politic) (poezie, Nemira), Andrei Doboș – Spiro (poezie, Charmides), Lavinia Braniște – Interior zero (Polirom) şi Rostogol păzește pepenii (carte pentru copii, Arthur). Au mai susţinut lecturi Alin Ioan, Alex Văsieș, Ștefan Baghiu, Olga Ștefan, Eugen Rogojan, Philip Ó Ceallaigh, Liliana Corobca şi Augustin Cupșa.
Alături de poeta şi traducătoarea Gabriella Eftimie (care a tradus din suedeză, pentru PandoraM, din excelenta serie pentru copii cu Pettson şi Findus, de Sven Nordqvist, şi este şi cîştigătoarea singurului premiu acordat vreodată la Festivalul Discuţia Secretă, în cadrul ediţiei din 2015, pentru Nordul e o stare de spirit, Charmides, 2014) şi de ilustratoarea Anca Smărăndache, Lavinia Branişte a susţinut un atelier creativ pentru copii, în urma căruia va fi editată o carte scrisă și ilustrată de cei mici.
Bogdan-Alexandru Stănescu a susţinut şi el, de data asta pentru adulţi, un masterclass de creative writing.
Scriitorul, muzicianul şi actorul Silviu Gherman a susţinut un one-man show foarte concentrat în sala Cinematografului Arta, care a devenit pentru o oră și jumătate „studio de emisie“ pentru România Mississippi TV, muzicianul Danaga a lansat EP-ul Spiro, născut din colaborarea cu poetul Andrei Doboș, Ionuţ Chiva a citit din Instituţia moartă a poştei, acompaniat la chitară de Ovidiu Chihaia, cei doi încheind seara cu piesa Apucat, rezultată din colaborarea dintre Ionuţ Chiva şi Mes Quins (aka Silviu Gherman şi Ovidiu Chihaia), Dispars (aka Vlad Moldovan), Morfolina (aka Cosmina Moroşan) şi Ștefan Baghiu au pus şi ei muzică excelentă într-o altă seară superbă de festival.
În ultima zi de festival, cu multe emoţii, alături de Rareş Moldovan, Ionelia Cristea, Cătălin Furtună, Ruxandra Novac şi Dmitri Miticov, am luat parte la lansarea antologiei festivalului, Dacă nu o viață liniștită, atunci măcar o viață lentă (EUV, 2017), în care mai sînt incluşi Mihai Duţescu, Dan Sociu, Andrei Doşa, Cătălin Lazurca, Lavinia Branişte, Cosmina Moroşan, Andrei Doboş, Vlad Moldovan, Silviu Gherman, Ionuţ Chiva (şi în calitate de prefaţator), toţi scriitori care fac parte din nucleul care a dat şi numele Festivalului.
Festivalul Discuția Secretă este organizat de Centrul Municipal de Cultură Arad şi de GMMC. Partener: HIGP – Sprijin pentru excelență.