Ca să-l parafrazez pe excelentul pianist şi dirijor maghiar, Kocsis Zoltán, „[…]fiecare zi este o aniversare Bartók…“. Dar anul 2016 înseamnă mai mult: pe data de 25 martie s-au împlinit 135 de ani de la naşterea lui Bartók Béla, un compozitor pe cît de naţional, pe atît de cosmopolit. Institutul Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti marchează Anul Bartók prin publicarea, în acest Supliment, a unor scrieri autentice care să permită muzicienilor, melomanilor și, desigur, cititorilor revistei Observator cultural accesul la informaţii directe, din epoca autorului, precum şi la rezultatele celor mai recente cercetări.
Totodată, invităm publicul bucureştean, şi nu numai, la seria de concerte susţinute de corul bărbătesc Szent Efrém, în care această formaţie de mare profesionalism interpretează integrala opusurilor compuse de Bartók pentru cor bărbătesc, reprezentaţiile avînd loc pe data de 4 mai 2016, la Biserica Unitariană din Sfîntu-Gheorghe, pe data de 5 mai, la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, şi pe data de 7 mai, la Biserica Unitariană din Tîrgu-Mureş. După prezentarea unui teritoriu mai puţin exploatat de arta interpretativă, organizăm Festivalul Muzicii Maghiare (9-12 mai 2016), un concurs pentru tineri interpreţi de muzică clasică, a cărui ediţie din acest an, cea de-a XII-a, îi este dedicată, de asemenea, lui Bartók. La sfîrşitul lunii septembrie, vom organiza concertul intitulat Bartók şi jazzul, o producţie a doi pianişti din Ungaria, în care vom scoate în evidenţă deschiderea compozitorului spre influenţe noi. Cu toate că şi în lucrările din ultima perioadă de creaţie se strecoară motivele „din izvorul curat“, adesea descoperim însă acorduri tipice jazzului – influenţa americană –, care permit o trecere lină de la muzica bartókiană la jazz. Prin toate aceste evenimente, sperăm să ajungă opera bartókiană la un public cît mai larg din România.
KÓSA András László
Director al Institutului Balassi –
Institutul Maghiar din Bucureşti
O sută de ani de singurătate / G.G. M.
…….”… Bartók Béla, un compozitor pe cît de naţional, pe atît de cosmopolit….”…
In oraşul natal al lui Bela Bartok, la Sînnicolaul Mare, în faţa castelului Naco se află azi statuia în bronz a lui Bela Bartok. El a găsit inspiraţie muzicală în Transilvania şi zona carpatină …. în muzica locuitorilor. Nu a ţinut seama în muzica lui care este sursa melodiilor.
Greu de înţeles 2016 ?… greu de conceput în situaţia electorală, politică de azi?
A murit 1954 în SUA după ani grei, … ani în care Europa a suferit extremismele secolului 20.
…… Prin toate aceste evenimente, sperăm să ajungă opera bartókiană la un public cît mai larg din România.
…”……
Opera lui Bela Batok puţin cunoscută şi apreciată la Bucureşti?
Wikipedia:… „…. 1940 emigrierte Bartók vor dem Faschismus in die USA, wo er 1945 in New York nach längerer Krankheit an Leukämie starb. 1988 wurde er im Rahmen eines Staatsbegräbnisses auf dem Farkasréti-Friedhof in Budapest beigesetzt.
Neben dem Komponieren befasste Bartók sich wesentlich mit dem systematischen Sammeln von Volksliedern. Er unternahm dafür weitläufige Reisen durch Ungarn, Rumänien, die Slowakei, Siebenbürgen und den Vorderen Orient und sammelte dabei über 10.000 Lieder, die er phonografierte oder direkt schriftlich fixierte. Ferner sprach und schrieb er mehrere Fremdsprachen, darunter Deutsch, Englisch, Französisch und Russisch. Im Jahr 1916 trat Bartók der Unitarischen Kirche bei, sein Sohn wurde später Präsident der ungarischen Unitarischen Kirche [1].
…“….
Observatorul cultural a contribuit de mult timp esenţial la PLURALITATE, concentrînduse în primul rînd pe cultură, artă, literatură, muzică.
Observatorul cultural a creat şi a sprijinit de la început spiritul civic în Romania europeană.
Libertatea de expresie, libertatea cuvîntului, PLURALITATEA opiniilor exprimate în „PATIUL” publicat de observatorul cultural sînt valori supreme, admirabile şi crează încredere şi sparanţă.
Un compositor din Banat- Sînnicolaul Mare, european prin naştere şi convingere, a suferit în acei ani de extremism european, ani în care zona carpatină a avut contribuţie autohtonă specifică la dezastrul european şi mondial al secolului 20.
Bela Bartok a colindat ţinuturile carpatine şi a cules din izvorul acestei regiuni. Merită să fie cunoscut …….
Observatorul cultural are un numitor comun cu Bela Bartok! Cel al spiritului civic, în oricare împrejurări.
Roşia Montană, (în zona muzicală a colindelor lui Bela Bartok….. ?..) ca expresie a unui spirit civic local şi cetăţenesc,…. pentru cei care îşi asumă responsabilitate şi se antrenează în dezbaterea publică în Romania europeană, a devenit un reper al responzabilităţii civice după 1989.
Băieţii deştepti (… nu ne vindem ţara… FSN / PSD Iliescu…) din democraţia autohtonă specifică au semnat contracte bilaterale cu SUA /Canada, în dauna mediului ambiant din zona Carpatilor apuseni, în dauna contribualilor….contracte prin care statul ca garant al acestor tratate „autohton specifice” poate fi judecat şi poate fi constrăns la despăgubiri. Poluările din epoca de aur, de la Codlea, Turda..uitate azi?…
Administraţia de la Bucuresti a semnat mult inainte de TTIP tratate bilaterale puţin dezbătute public (… metoda autohtonă…urgenţe…). Băieţii deştepţi şi democraţia autohtonă originală specifică au creat cu „urgenţe”,(… în loc de dezbateri în parlament şi legi civice….vezi şi pensiile speciale…după modelul grecesc eşuat….), cea ce azi e în văzul tuturor.
Incotro Romania europeană 2016?
Ascultarea muzicii lui Bela Bartok 2016 poate contribui la o înţelegere mai bună a regiunilor istorice Banat- Transilvania ( … Victor Neumann- Timişoara… nu prea departe de locul de naştere al lui Bela Bartok…),… la UE28 cu speraţe mai mari.
Muzica lui Bela Bartok poate duce la gînduri mai relaxate … nu numai muzical… în concordanţă cu spiritul civic lansat de observatorul cultural de mult timp… (…serveşte cui ?!… la ce?!!….).
Tinuta cetăţenească a lui Bela Bartok în epoca extremismelor secolului 20… azi este un îndemn civic curajos în agitaţia politică şi electorală 2016,… locală şi globală.
Eu cu cine votez ?