Fără a intra în aprecieri detaliate despre întreg mecanismul de acordare a premiilor în cadrul Galei Uniter – căci, ca în fiecare an, vor exista nemulțumiți de anumite alegeri, în definitiv orice criteriu, oricît de obiectiv se dorește, nu are cum să nu fie marcat măcar de niște note subiective – aș dori să punctez cîteva aspecte.
Nominalizările mi s-au părut juste și echilibrate – chiar dacă observ și acum o reprezentare destul de slabă a teatrului independent. E drept că unul dintre cele mai importante premii, Premiul pentru Cea mai bună actriță, i-a revenit Anei Ularu, pentru rolul din spectacolul O intervenție, de la Teatrul ACT, dar cred că spațiul indepedent este, în fiecare an, tot mai bine reprezentat, așa că sper ca atenția să se îndrepte, în anii viitori, și înspre alte producții din această sferă. De remarcat, tot ca un pas înainte făcut de independenți, prima coproducție între Societatea Română de Televiziune și un teatru independent, UNTEATRU: Vandalul de Hamish Linklater, spectacol de teatru TV, care a și fost recompensat la această ediție a Galei. Un premiu care vine în întîmpinarea acestui gen de proiecte, ce pot revitaliza categoria spectacolelor de teatru TV.
Dacă vorbim despre categoria Cea mai bună actriță în rol principal, nu pot să nu o menționez pe Alina Petrică, nominalizată pentru rolul din Aglaja, după romanele De ce fierbe copilul în mămăligă şi Raftul cu ultimele suflări ale Aglaja Veteranyi, regia Ștefan Lupu, de la Centrul UNESCO. Rolul pe care îl face Alina Petrică este un tur de forță, o performanță ce merită o atenție mai mare. Este un rol construit cu pasiune și minuțiozitate, cu atenție la detalii și nuanțe, o radiografie tulburătoare a unei experiențe în care visul, naivitatea, încrederea sînt permanent zguduite de brutalitatea realității.
Mă bucur că a fost remarcată perfomanța lui Iustinian Turcu, din spectacolul Martiri de Radu-Alexandru Nica, la Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu. Am mai văzut montări după Martirii lui Marius von Mayenburg, o piesă controversată și dureros de actuală, despre fanatismele care încă bîntuie lumea modernă, iar Iustinian Turcu oferă o interpretare cu adevărat de substanță a lui Georg, elevul vulnerabil, singur, nesigur, în care se dă o luptă între a face ceea ce e bine și a se lăsa atras de charisma unui tînăr cu viziuni religioase intransigente.
Spectacolul O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopții este, pentru mine, marele pierzător al acestei ediții. Îl consider spectacolul anului 2016 în primul rînd datorită viziunii regizorale inovatoare, o abordare îndrăzneață atît conceptual, cît și vizual, o montare unică pe scenele teatrului românesc. O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopții vorbește despre nevoia de comunicare, dar într-un mod inedit, poetic și dur în același timp. Este și un spectacol care pune în valoare potențialul maxim al lui Ciprian Nicula, iar partea vizuală nu este o simplă anexă la întreg, ci o reflectare plină de culoare a lumii interioare a personajului. Un must see pentru toate categoriile de public, măcar pentru a vedea un gen de spectacol care la noi nu se practică încă. Gustul publicului nu se poate educa în condițiile în care îi livrezi aceeași stilistică, iar spectacolul lui Bobi Pricop, pe lîngă reușita sa estetică, vizuală, conceptuală, forțează, în cel mai bun sens, saltul către un teatru cu adevărat de secol XXI.
Palmares UNITER 2017
- Cel mai bun spectacol: Amadeus, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis, București
- Cea mai bună regie: Yuri Kordonsky, pentru regia spectacolului În adîncuri, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj
- Cel mai bun actor în rol principal: Andrei Huțuleac, pentru rolul Wolfgang Amadeus Mozart, compozitor, din spectacolul Amadeus, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis, București
- Cel mai bun actor în rol secundar: Gheorghe Visu, pentru rolul Nozdrióv din spectacolul Suflete moarte, regia Vlad Cristache, Teatrul de Comedie, București
- Cea mai bună actriță în rol principal: Ana Ularu, pentru rolul A din spectacolul O intervenție, regia Radu Iacoban, Teatrul ACT, București
- Cea mai bună actriță în rol secundar: Ana Ciontea, pentru rolul Koróbocika, Nastasía Petróvna, moșiereasă, din spectacolul Suflete moarte, regia Vlad Cristache, Teatrul de Comedie, București
- Cea mai bună scenografie: Dragoș Buhagiar, pentru scenografia spectacolului Cafeneaua, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național „Vasile Alecsandri“, Iași
- Critică de teatru: Doina Papp
- Debut: Iustinian Turcu, pentru rolul Georg din spectacolul Martiri, regia Radu-Alexandru Nica, Teatrul Național „Radu Stanca“, Sibiu
- Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic: Biblia neagră a lui William Blake, scenariul și regia artistică Ilinca Stihi, o producție Societatea Română de Radiodifuziune
- Cel mai bun spectacol de teatru TV: Vandalul de Hamish Linklater, regia și adaptarea Andreea Vulpe, coproducție Societatea Română de Radiodifuziune (Casa de Producție a TVR) și Teatrul UNTEATRU, București